Gensyn med en Gammel Dame

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

“Den gamle dame besøger byen”: Sådan hed et af de klassiske skuespil af Friedrich Dürrenmatt. Men i dag kunne det betegne et bemærkelsværdigt come-back for Airbus’ “gamle dame”, den fire-motorede A340-600.

En A340-600 starter fra Münchens Franz-Joseph Strauss lufthavn. Foto: BongoPlanes

A340 var Airbus’ første fire-motorede langdistancefly, som også satsede på ultra-lange distancer. Første flyvning fandt sted i 1991 og I juni 1993 fløj en A340-200 strækningen Paris-Auckland non-stop på 21 timer 32 minutter. En forlænget udgave, A340-500 og -600, så dagens lys i december 1997. Og beskrivelsen forlænget er ikke overdrevet: Med 75,3 m var det på daværende tidspunkt verdens længste passagerfly. Det indeholdt også et par usædvanlige tiltag: Economy Class toiletterne var anbragt i en underetage, hvor også besætningerne havde hvilerum.

Begrænset salgssucces

Efter datidens standard var passageroplevelsen i en A-340 ganske behagelig. I Economy Class oplevede man en konfiguration med bare 2 sæder i hver yderside og fire sæder mellem gangene. Det kedelige tredje, resp. femte side, som man oplevede på B747 eller B777, undgik man. Alligevel blev A340 aldrig den store salgssucces. Flyet var fra starten undermotoriseret, men alligevel var brændstofforbruget ikke helt lille. Samtidig betød den gradvise udvidelse af ETOPS-reglerne, at lang-distance flyvninger over hav i stigende grad kunne gennemføres mere økonomisk med to-motorede fly. Airbus holdt salget i gang ved bl.a. at tilbyde gunstige tilbagekøbsaftaler, men alligevel stoppede produktionen efter 377 fly, hvoraf tyske Lufthansa var den største enkelt-operatør.

Lufthansa A340-600 på vej til landing på Bane 31L i New Yorks John F. Kennedy Airport (JFK). Foto: BongoPlanes

Coronakrisen betød fuld stop

I efteråret 2020 – i kølvandet af Corona-krisen – sendte Lufthansa så hele sin A-340-600 flåde på førtidspension, beholdt dog sine A340-300 fly. Men nu blæser der friske vinde. Luftfarten er i stærk fremgang, og derfor er Lufthansa i gang med at reaktivere mange langdistance-fly, der har været parkeret i Teruel i Spanien. For nogen tid siden besluttede man at genindsætte en del af A380 flyene, som nu kommer i luften i den kommende sommer. Rygter siger, at Lufthansa sågar overvejer at reaktivere hele den resterende A380-flåde.

Selskabet har allerede genindsat fem A340-600 fra sin base i München. En væsentlig grund hertil var, at man med disse fly igen kunne tilbyde en 1. klasse, som Lufthansakunderne fortsat har efterspurgt. Og nu har selskabet så besluttet sig for at sætte yderligere fem A340-600 i tjeneste igen, denne gang med base i Frankfurt. De vil normalt have en sædekonfiguration på 8 First-, 44 Business, 32 Premium Economy og 213 Economy sæder.

Forsidebillede: En A340-600 på vej mod start i Münchens Franz-Joseph Strauss lufthavn. Foto: BongoPlanes



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *