Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
En stewardesse fortæller om flyskræk – og hvorfor turbulens ikke er farlig
Jeg er stewardesse og ser det igen og igen: En passagerer, der klamrer sig fast til armlænene, synker ned i sædet, sveder og begynder at bede. I sådanne øjeblikke lider jeg bogstaveligt talt sammen med den bange person. Fordi jeg ved, at det kan være rigtigt slemt at have flyskræk.
Hvor udbredt er flyskræk?
Det siges, at op til 80% af alle passagerer i et fly enten er decideret bange eller bare føler sig ubehageligt til mode. Så er det godt at vide, at man ikke er alene. Der er ingen grund til at skammer sig. Frygten for at flyve er faktisk ikke rationelt begrundet, for der sker så få ulykker med fly, at dette ikke kan forklare, hvorfor folk er bange. Men den lave risiko for ulykker ændrer ikke ved, at nogle rejsende inden starten tror, at deres sidste time er kommet. I de meget slemme tilfælde kan personen med flyskræk ikke engang tage sig sammen til at bestille en flyrejse.
Hvor kommer flyskræk fra?
Der er mange forskellige grunde til at folk lider af flyskræk. Og der er mange årsager til at folk bliver bange. Nogle kan ikke lide starten og de forskellige lyde, man hører fra flyet under turen. Andre har aldrig fløjet før og er derfor bange for den nye oplevelse. Selv nogle frequent flyers kan lide af flyskræk, selvom de har haft mange flyvninger. Listen er uendelig. Men de 3 hyppigste årsager er: Turbulens, klaustrofobi og følelsen af du ikke har kontrol over rejsen (og dermed fuldstændig overladt til andre). Klaustrofobien kan du til dels gøre noget ved, hvis du opgraderer til en klasse med bedre plads. Men du kan ikke stille noget op mod turbulens og følelsen af, at du ikke har kontrol over situationen.
Turbulens er en del af hverdagen på et fly.
Som du kan læse i overskriften, er turbulens ikke farlig for flyet – fly er simpelthen bygget til at kunne flyve gennem kraftige luftstrømme og kan modstå meget større kræfter end blæst.
Det er en kendsgerning, at fragtflyvere er mere tilbøjelige til at flyve gennem turbulente områder. Piloterne har ikke noget problem med turbulens. Passagerflyene prøver derimod at flyve udenom områder med turbulens, så gæsterne får en bedre rejseoplevelse og besætningen uhindret kan udføre deres arbejde.
Ofte vil selv den mindste turbulens fremtvinger et ængsteligt udtryk i ansigterne på nogle passagerer. Disse passagerer kikker også på stewardesserne, for at se, om vi ser bekymrede ud. Jeg har gennem mine 9 år som stewardesse sommetider været lidt stram i masken. Men aldrig fordi jeg var bekymret for mit liv!!
Når jeg ikke går smiler gennem flyet, er det simpelthen fordi, jeg skal skynde mig at få servicevognen spændt fast. Den er det eneste farlige element under turbulens. Når flasker og kaffekander flyver gennem kabinen, kan passagerer og besætning blive såret. Derfor skal det hele pakkes væk, og passagererne (samt besætning) skal spændes fast. Inden for de sidste 40 år, er ingen fly styrtet ned på grund af turbulens.
Hvorfor spænder personalet sig fast?
Selv hvis besætningen sætter sig på deres sæder, er det ikke en indikator for en dødelig fare. Vi ønsker blot ikke at komme til skade ved at falde under turbulens eller blive påkørt af den 70 kilo tunge vogn.
Så hvis du holder sædebæltet spændt under flyveturen, er du på den sikre side. Besætningen synes godt om de passagerer, der holder sædebæltet spændt, indtil flyet når den endelige parkeringsposition. Mange undervurderer simpelthen, hvor meget en kraftig opbremsning under kørslen i lufthavnen betyder. En opbremsning kan hurtigt medføre, at passagerer, der står i midtergangen bliver tværet ud på døren til cockpittet. Så stærk er bremsekraften for et fly Os i besætningen rejser os også først, når skiltet med sikkerhedsselen bliver slukket fra cockpittet.
Hvad skal man gøre under turbulens
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, hvad du IKKE skal gøre: Er du bange for at flyve, vil jeg kraftigt fraråde dig at bruge beroligende medicin og sovepiller.
Flere af mine passagerer har pludselig fået det dårligt, fordi medicin (og alkohol) virker stærkere på flyet end på landjorden.
Husk på, at kraftig turbulens ikke kan skade flyet – selv ikke de såkaldte lufthuller. De er ubehagelige, men ikke farlige, hvis du har spændt sikkerhedsselen.
Du kan også sammenligne flyrejsen med, at du sidder i toget, kører på en grusvej eller sejler. Under alle disse rejser vil du også blive vippet, gynget eller rystet. Og når du står op, kan det somme tider være svært at holde balancen. Ofte er det heller ikke farligt – men blot ganske naturligt under rejsen.
Hvis du er bange for at flyve, kan du fortælle det til besætningen. Det bedste tidspunkt er, når du går ombord. Hvis du ikke bryder dig om at sige det, mens andre passagerer kan høre det, kan du også give besætningen en seddel, hvor du kort fortæller om din flyskræk og naturligvis, hvor du sidder
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Delia og bragt på vores tyske søsterside
Billeder: Fra InsideFlyers fotoarkiv.
Martin Brandal siger
Min erfaring er at optræde rolig og fattet overfor dem som er angst for flyvning og forklare dem hvad det er der sker når der kommer et lufthul , det basale omkring termik eller hvor den “mærkelig” lyd kommer fra. etc.
Det lader til at være manglen på viden omkring fly og vejr.
Henry Jørgensen siger
Hej Martin: Takker for det gode tip