Hoteller – Hvorfor udnytter de ikke minibaren bedre?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Efter en række år på landevejen, har jeg allerede fået prøvet en masse hoteller af. Ifølge mine personlige beregninger, har jeg har boet på op til 300 forskellige hoteller i løbet af de sidste 15 år. Det har været alt fra de billigste moteller til de bedre fem-stjernede luksushoteller. Men én ting, der går mig på, og er et irritationsmoment, er hotellernes minibar.

Jeg må sige, at det ikke er alle steder, hvor det er et irritationsmoment. Nogle hoteller gør en god ting, men det er desværre mindretallet. Her vil jeg uddybe:

Hotellerne bør se på minibaren i Værelset, som et kiosk vindue i hotelværelset. De gange jeg sidder alene på værelset om natten og får lyst nogle snacks og kigger på minibaren, irriterer det mig, at de fleste hoteller tager restaurant priser for indholdet af minibaren. Jeg anser det for at være en kiosk indbygget i rummet, ikke en del af hotellets bar eller restaurant. For når priserne nærmer  50 kr for en flaske mineralvand, eller 100 kr for en øl, så jeg står af. Og det kan de umuligt vinde noget på fra hotellets side. For hvad gør jeg så? Ja, jeg stopper ved en butik og køber mig alt, hvad jeg har lyst til. og så stiller jeg minibarens indhold til side, til fordel for mine egne varer, som får pladsen i køleskabet i stedet for. Havde jeg kørt hotel i dag, havde jeg set muligheder i at sælge varer til mine gæster til en rimelige priser. Der er trods alt en sammenhæng mellem efterspørgsel og pris, der skal opfyldes, hvis de ønsker at sælge deres varer. Dette gælder ikke kun i  minibarerne, men overalt i erhvervslivet.

Jeg forstår, at problemet for Hotellerne er, at der er en vis forsvindelsesrate fra minibarerne, fordi folk “glemmer” at nævne hvad de har taget, når de forlader hotellet. Men jeg er sikker på, at hvis hotellet opdager, at minibaren er tom, uden der bliver betalt for noget, de har deres metoder til at få opkrævet disse penge på. Det er også dyrt og logistisk at få dem fyldt op og håndtere dem, dog er det ingen undskyldning for at tage vanvittige priser. Hvis man ikke kan håndtere det, må men hellere lade være.

Rica fik en ide for 10 år siden, de ville nedsætte priserne på minibaren på værelserne. Jeg syntes at kunne huske, at en halv liter sodavand kom ned i 25 kr, og at de også nedsatte priserne for chokolade. De fik også flere råvarer i deres mini bar, og valgte også at udnytte området rundt om minibaren, til andre fristelser for gæsterne. De stod stolt frem og hævdede deres minibar salg var steget med 40% siden de ændrede strategi. Men jeg tror ikke, det varede et år, før de var tilbage i det gamle spor. Hvorfor? Det er ud over min fatteevne. Selv om de solgte mere, var overskuddet nok ikke steget tilsvarende. Men væsenligst var nok, at kunderne var mere tilfredse med lavere priser i mini barerne og følte at servicen var bedre. Og alt i alt lever hoteller jo af at udmærke sig, så gæsterne kommer igen

Men hvad kan irritere mere end høje minibar priser? Ja, hoteller der har installeret minibarer med sensorer, der sætter det du har rørt, direkte på regningen. Priserne her har jeg aldrig betragtet som lav, og det ødelægger min mulighed for at fylde minibaren med mine egne varer. Jeg husker første gang, jeg oplevede dette. Det var på et land-house hotel uden for London for næsten 15 år siden. Dejligt, elegant og luksuriøst var det. Og mini barene var ikke mini. De var temmelig store, med masser af varer i. Efter at have taget et kig på flere produkter, stødte jeg på skiltet på toppen af ​​køleskabet, der sagde at alt det, der blev taget ud af mini baren blev tilføjet til regningen. Jeg var hurtig på telefonen og lovede dyrt og helligt, at jeg ikke havde taget noget, og at dette var en misforståelse. Jeg fik heldigvis den ekstra udgift slettet igen.

Det der fik mig til at skrive denne artikel i dag, var en artikel fra Bording Area, hvor en af bloggerne havde opholdt sig på det nye Mandalay Bay hotel i Las Vegas. Hun havde lagt en lille pose med nogle små vinflasker på toppen af et par ​​sodavands flasker i mini baren,  og næste dag fik hun at vide, at hotellet havde sat på 50 Dollar på regningen, da hun brugte mini baren til opbevaring af egne varer. Er hotellerne ærlig talt ikke blevet lidt gebyr liderlige? 50$ er jo heller ikke småpenge.

H1-768x440-2

Det er også “venligt”, at hotellet tilbyder dig at leje et ekstra lille køleskab til “kun” $ 35 per dag. Et hurtigt tjek af prisen på hoteller i Las Vegas  for nogle datoer i oktober, viser en pris på $ 240 og op, og derefter tror ikke at særlig mange vil betale de ekstra $ 35 for et køleskab. Havde det været et billigt hotel til $ 50 pr. nat, ville det have været forståeligt at skulle betale lidt ekstra. Men betaler du en høj pris for et værelse på et hotel af høj klasse, så forventer du vel også, at sådanne ting er inkluderet. Og at de ikke vil bekymre sig om, om du sætter din egen sodavands dåse i køleskabet eller ej.

Det er desværre ikke enestående. Det ser ud til at være på vej flere steder i USA.

Aria Hotel & Resort i Las Vegas har lignende programmer. Ikke kun med sensorerne i mini baren, men de vil ligeledes have $ 25 om dagen, hvis du bruger mini baren til private drikkevarer. Eller du kan leje et ekstra køleskab for $ 35 om dagen.

Her i Europa har gæster gjort det klart, hvad der menes om at tage ekstra betaling for internet i hoteller. I Danmark, er mere eller mindre alle hoteller nu med gratis internet og mange i Europa følger trop. Dette sker, fordi kunderne ønsker det på den måde. Man kan gå ind i næsten enhver bar eller cafe og få gratis internet, så hvorfor skulle hotellet tage en pris der ruinerer dig, udelukkende for internetadgang.

Lad os håbe det samme gælder for mini barer. At vi aldrig vil se lignende afgifter i Europa, og hvis vi gør, at vi som forbrugere siger klart, at dette ikke er acceptabelt. Og den eneste måde, vi kan gøre det er at finde andre steder at bo.

Men jeg holder nu stadig på, at det bedste hoteller ville kunne gøre er at tilbyde indholdet af minibaren at små priser, hvilket gør kunderne glade, og at de rent faktisk får solgt varer i minibaren.

Som et eksempel vil jeg fortælle historien om en kollega, der boede i et landligt hotel i Skotland for 20 år siden. Mobiltelefonen var begyndt at blive populær, og hotellet var tilsyneladende trætte af at deres indtægter fra benyttelse af værelsestelefonen var faldet drastisk, takket være mobiltelefoner. Så derfor havde ejeren  installeret et signal jammer, så ingen kunne benytte mobiltelefoner. Derfor flyttede min kollega ud efter den første nat!

 

Kilde: Bonusfeber.no @ Erling



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *