Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi har kigget på SAS hjemmesiden og efterfølgende også talt med SAS om hvad prisen vil være for at vælge at flyve med biobrændstof i stedet for det konventionelle brændstof. Vi har også sikret at prisen ikke længere er den samme i de tre nordiske valutaer. Du sparer derfor nu de 30% der er i valutaforskel.
Siden den 27. juni har du kunnet tilvælge at at din flyrejse skulle flyves med biobrændstof. Reelt er det ikke din præcise flyrejse, men du køber dig en form for aflad eller blot være mere klimavenlig. SAS bruger det beløb du betaler for biobrændstof direkte til at købe biobrændstof ved deres leverandør. En af dem er svenske Prem.
Hvad koster biobrændstof?
Prisen for biobrændstof er i dag cirka 3-4 gange højere end den almindelige flybrændstof. Derfor vil prisen også være tilsvarende højere end den du kender i dag.
Troels Karlskov fra presseafdelingen i SAS oplyser følgende:
Samtlige indtægter fra tjenesten, hvor kunder frivilligt kan tilkøbe biobrændstof på rejsen, går direkte til biobrændstof. SAS forventer på sigt, at vi kan sænke priserne på biobrændstof ved at skabe et større marked og efterspørgsel på produktet. Det er en udvikling, som SAS aktivt har engageret sig i og er med til at drive, blandt andet gennem vores partnerskab med Preem. SAS forventer at få leveret over 1000 tons biobrændstof alene i 2019, det svarer til omkring 50.000 timers flyvning.
Du kan tilkøbe biobrændstof på samme måde som du vælge sæde eller bagage. Du kan senere på året finder det via bookingsprocessen. Fra den 27. juni var det muligt at finde via “My Booking” på SAS hjemmesiden.
Læs mere: SAS giver dig mulighed for at købe dig biobrændstof sammen med din flybillet
Teknologien driller lidt i starten
SAS har haft fokus på at introducere muligheden og derfor driller teknologien lidt. Det helt konkrete problem var at prisen for at tilkøbe biobrændstof på en tur mellem København og Tokyo var helt den samme i Danmark, Norge og Sverige. Prisen var sat til 5.300,- danske kroner, 5.300,- svenske kroner og 5.300,- norske kroner. Dette betød at danskerne også i dette tilfælde ville betale godt 30% mere for den samme biobrændstof som svenskerne ville. Nordmændende ville også betale for meget grundet deres valutakurs i forhold til de svenske kroner.
Vi henvendte os til SAS angående denne måde at prissætte det på. Ved at skifte imellem den danske, norske og svenske (udskift .dk med .no og .se i selve adresselinien), så kunne du reelt vælge at betale det i svenske kroner og dermed spare den meget højere pris i danske kroner.
SAS kom retur til os dagen efter vores henvendelse og oplyste at de nu havde kigget det igennem og rettet det på den danske side. Derfor er prisen (som I kan se i billedet ovenover), justeret fra 5.300,- danske kroner og ned til 3.710,- danske kroner. Nu mangler SAS blot at tilpasse de norske kroner også, I stedet for de 5.300,- norske kroner, så skal prisen være på godt 4.850,- norske kroner eller en besparelse på omkring 8,5%.
Troels Karlskov fortæller:
Første fase af tjenesten, hvor passagerer frivilligt kan tilkøbe biobrændstof, lancerede SAS for et par uger siden, og vi ser allerede en positiv respons. Der er en del kunder, som har valgt at opgradere deres rejse med biobrændstof, og antallet af tilkøb stiger dag for dag. Vi justerer løbende vores produkter, også efter lancering, blandt andet baseret på værdifuld input fra vores kunder. Vi har nu foretaget første justering af dette produkt og eksempelvis tilpasset priserne, inklusiv prisen i DKK. Der skal selvfølgelig være samme service og oplevelse på tværs af markeder.
Vi er glade for at SAS reagerede så hurtigt og at de kommer retur og fortæller at det skal være den samme service og oplevelser på tværs af markeder. Det betyder meget at prisen nu bliver tilpasset efter valutakurserne og ikke blot sat til den samme. Vi regner derfor også med at SAS også vil gøre det samme med andre priser og tillæg som de tilbyder.
Nu kan du som dansker nemmere og billigere købe en del eller hele rejsens forbrug af flybrændstof i en mere klimavenlig version.
Vi kunne forsat godt ønske os at disse nye ting er mere gennemtestede inden de slippes løs til kunderne. Her taler vi om ret mange penge og dette kan nemt risikere at give et bagslag rent kundemæssigt, hvis de føler sig snydt. Så SAS må gerne bruge lidt mere tid inden sådanne nye tiltag slippes ud i fremtiden. Dette er jo til ingens interesse.
Vi anbefaler derfor også at du forsat løbende sammenligner hvad tingene koster på den svenske og norske side. Der kan være en del penge at spare på dine flybillet og diverse tillæg.
Skriv et svar