Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Denne artikel er en uvidenskabelig gennemgang af, hvilke flyselskaber der lige nu har Economy sæder på øverste etage af deres Airbus 380 dobbelt dækker fly.
Normalt forbinder vi første salen af de store passagerfly som Boeing 747 og Airbus 380 med premium kabiner som First og Business Class og i nogle tilfælde Premium Economy. En lang række af de selskaber som har Airbus 380´ere i deres flåde, tilbyder dog også Economy sæder på første sal. Oftest er disse kabiner ret små og intime, med kun 5-10 sæderækker og oftest konfigureret 2-4-2 på tværs af kabinen (mod 3-4-3 i stueetagen).
Der er ret stor forskel på hvor let det er, at sikre sig et Economy-sæde på førsten salen af en Airbus 380´er. Min gennemgang tager udgangspunkt i, at du ikke har status hos selskabet og at du rejser på en af de billigste billettyper.
Nedenfor følger en gennemgang af de selskaber som tilbyder Economy på øverste dæk af deres Airbus 380´ere samt hvor i kabinen sæderne findes og hvordan den er indrettet. Hvor det er muligt inkluderer jeg nogle cirkapriser for hvad det koster, at sikre sig et af disse sæder. Bemærk at børn oftest får sæderne til halv pris. Rejser du med et spædbarn er det nogen gange muligt, at få sæder til hele familien gratis.
Disse selskaber har Economy på første sal
Air France (AF)
Her findes der en lille Economy kabine bagerst på øverste etage i selskabets Airbus 380 fly. Kig efter rækkerne 88-94. Sæderne er konfigureret 2-4-2 på tværs af kabinen.
Hvis du vil have et af sæderne A, B, K og L koster det som eksempel dkr. 299 per voksen fra Paris til Los Angeles og dkr. 150 for midter-sæderne D, E, F og G (dog dkr. 522 for nødudgangspladserne på række 91).
Asiana (OZ)
Star Alliance medlemmet Asiana benytter bl.a. deres A380´ere på ruten mellem Seoul og Frankfurt.
Bagerst på 1. salen har selskabet indrettet hele 13 rækker med Economy sæder. Sæderne er konfigureret 2-4-2 på tværs.
Du kan gratis vælge disse sæder.
British Airways (BA)
Her finder du Economy sæder bagerst på selskabets A380´ere, fordelt på 13 rækker med en lille minikabine aller bagerst. Også hos British Airways er sæderne fordelt 2-4-2 på tværs af kabinen.
Sæder koster mellem London og Singapore fra dkr. 198 per person for midtersæder og dkr. 455 hvis du vil sidde i siden af flyet. Exit-sæder koster dkr. 532 per person.
China Southern (CZ)
SkyTeam medlemmet benytter bl.a. deres Airbus 380 maskiner på ruterne fra Guangzhou og Los Angeles og til Sydney.
Business Class fylder næsten hele første salen af flyet, men de bagerste 10 rækker er Economy sæder. På ruten mellem Guangzhou og Los Angeles kan sæderne købes fra dkr. 96 hver vej.
Emirates (EK)
Som beskrevet i en artikel her på InsideFlyer sidste år, har Emirates også Economy på 1. sal af deres high density Airbus 380´ere som bl.a. bruges på ruterne mellem Dubai og København og Dubai og Bangkok.
Denne lille Economy kabine findes forrest på 1. sal, på rækkerne 24-39 og sæderne er konfigureret 2-4-2 på tværs af kabinen. Ofte er rækkerne 34-39, som reelt ligger bag en galley, blokkeret, så der er en “buffer” mellem Economy og Business Class som findes bagerst i kabinen.
Hvis du vil sidde på sæderne A, B, J og K koster det DKK 511 per voksen fra København til Dubai. Sæderne i midten af kabinen koster DKK 350 hver vej.
Såkaldte bulk head sæder på række 25 kan reserveres gratis hvis du rejser med et spædbarn.
Bemærk at der ikke er vinduer ved række 24.
Lufthansa (LH)
Her findes der også en lille Economy kabine bagerst på selskabets dobbeltdækker Airbus maskiner.
Sæderne findes på rækkerne 95-99 og er konfigureret 2-4-2 på tværs af kabinen (række 99 dog 2-3-2).
Alle sæderne er prissat til dkr. 415 per voksen på ruterne fra Frankfurt til eksempelvis San Francisco og Bangkok. Nødudgangspladserne på række 95 fås dog til dkr. 300 per voksen.
Malaysian Airlines (MH)
Som hos de fleste andre selskaber findes Economy også hos Malaysian bagerst på 1. salen af deres Airbus 380-maskiner.
Sæderne koster alle dkr. 522 per voksen på ruten mellem London og Kuala Lumpur.
Singapore Airlines (SQ)
Selskabet flyver med tre forskellige indretninger af deres Airbus 380 maskiner. På de ældste fly findes der 13 rækker med Economy bagerst på øverste etage.
Alle sæderne er prissat til dkr. 64 per voksen på ruten fra Singapore til eksempelvis Melbourne. Nødudgangspladserne på rækkerne 71, 80 og 81 koster dog dkr. 384 per voksen. Her er det værd at bemærke, at sæderrækkerne A og K ikke har vinduer.
Thai Airways (TG)
Her findes der også en lille Economy kabine bagerst i selskabets Airbus 380 fly.
Sæderne findes på rækkerne 75-83 og er konfigureret 2-4-2 på tværs af kabinen.
Rejser du på de billigste billettyper kan sæderne først vælges i forbindelse med (online) check-in. Rejser du på lidt dyrere billettyper (Flex Saver) kan sæderne vælges gratis.
Qantas (QF)
Hos det australske flagskibs selskab har de indstalleret 5 rækker med Economy konfigureret 2-4-2 på tværs, øverst og bagerst på deres Airbus 380 fly.
På strækningen mellem London og Sydney (med teknisk stop i Singapore ud og hjem) koster et sæde fra dkr. 719 per person og vej.
Qatar Airways (QR)
Her finder du Economy sæder bagerst på selskabets A380´ere, fordelt på 8 rækker med en lille minikabine aller bagerst. Som hos de fleste andre selskaber med Economy på 1. sal, er sæderne fordelt 2-4-2 på tværs af kabinen.
Det er umiddelbart ikke muligt, at forhåndsreservere disse sæder.
Opsummering
Economy sæder på 1. sal af Airbus 380 fly er ofte lig med en mere intim og rolig kabine, mere plads og i nogle tilfælde boarding lige efter First og Business Class passagerer. Sidder du ved vinduet får du tilmed mere aflægger plads.
Jeg synes helt klart det er sæder der er værd at gå efter hvis du alligevel rejser på Economy, men ønsker lidt mere komfort.
Hos QATAR kræver adgangen til 1. sal Economy elite status. Ville dog gerne prøve dette, så jeg kontaktede QATAR i England, som afviste mig høfligt, men bestemt. Ved flyskift i Doha, gik jeg til gaten og spurgte igen. Desværre NEJ, men efter lidt snak ville Gate Manager dog spørge sin chef. Boarding begyndte og vi sad til sidst alene ved gaten, mens alle andre var gået ombord. Så dukkede vor nyfundne ven op med et kæmpe smil og sagde, at det var OK, hvorefter vi fik ændret sæder til 26A+B. Vi var kun 8 personer i denne kabine i flyet til Bangkok og med 8 passagerer og 2 air hostesses bar serviceniveauet helt i top.
Da vi til hjemturen skulle checke ind i Bangkok, havde jeg forberedt min salgstale, for igen at komme på 1. sal, men det var helt unødvendigt. Da jeg lagde mit pas på check-in skranken, sagde den søde dame, at de havde ændret vor sæder til 25A+B, hvilket jeg naturligvis takkede for. Da jeg spurgte hvordan, oplyste hun, at jeg stod sådan i deres system.
Nu er jeg lidt spændt på at se, hvad der sker, næste gang jeg skal flyve med en A380 hos QATAR.