Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det ser ud til at Oslo lufthavn løber af med titlen “første lufthavn i Norden” når det gælder om at bruge elektriske busser. Allerede fra 2020 vil dette være muligt hvis planerne holder.
Det belgiske selskab VDL vandt udbudskonkurrencen om at levere de elektriske busser til Oslo Lufthavn. I følge planen vil busserne vil være i drift fra 2020.
Der blivertransporteret over 1,2 mio passagerer hvert år i busser mellem gate og fly i Oslo Lufthavn. Indførelsen af elektriske shuttlebusser er et vigtigt tiltag til at reducere lufthavnens samlede udledninger af drivhusgasser.
Stine Ramstad Westby, direktør for drift og infrastruktur hos Avinor
Avinor Oslo Lufthavn fik indvilget 16 mio. norske kroner i juni 2018 til køb af otte elektriske busser. Støtten kommer fra virksomheden Enova, der er ejet af den norske regering.
Enovas støtte gør det muligt for os at indfase miljøvenlige løsninger hurtigere.
Busserne vil have et design rettet mod fremtiden og være et synligt tegn på, at Avinor tager klimaudfordringerne alvorligt. Nu hvor kontrakten er tildelt, begynder en ny del af arbejdet. Infrastruktur skal tilrettelægges, og der skal forberedes på at overgangen fra fossile busser til elektriske busser foregår optimalt.
Stine Ramstad Westby, direktør for drift og infrastruktur hos Avinor
Når busserne skal oplades, så vil denne infrastruktur være leveret af hollandske Heliox.
Avinor har til mål at reducere lufthavnens egne udledninger af drivhusgasser med 50% inden 2022 i forhold til 2012.
Skriv et svar