Hvad er Skyteam Sustainable Flight Challenge

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Den grønne dagsorden er alle vegne, også i luftfarten. KLM medarbejdere tog initiativ til en udfordring til flyselskaberne i SkyTeam Alliancen. Men hvad er SkyTeam Sustainable Flight Challenge mere præcis?

I de senere år er opmærksomheden på bæredygtighed i luftfarten øget. I første omgang kom dette hovedsageligt fra regeringer og aktionsgrupper. Men i de senere år ser flyselskaber og alliancer også ud til at tage affære. Reduktion af CO2-emissioner er det vigtigste diskussionsemne. SkyTeam ønsker at udfordre sine medlemmer til at deltage i Sustainable Flight Challenge. Men hvad er det egentlig, denne udfordring indebærer?

Klimaforandringer

Når du tænker på en ‘grøn’ fremtid, tænker du nok ikke umiddelbart på luftfarten. Sektoren forårsager naturligvis en del udledning af skadelige gasser og støjgener. Ifølge forskellige undersøgelser er andelen af ​​CO2-emissioner, som kommerciel passager- og fragtflyvning er ansvarlig for, mellem 2,5 og 3 % af den globale udledning. Luftfarten har derfor deres ansvar i den globale grønne omstilling.

Mindske CO2-udledning

Reduktion af CO2-emissioner er i øjeblikket det vigtigste emne, når det kommer til bæredygtighed i luftfarten. Dette kan selvfølgelig gøres på flere måder. Det første, der kommer i tanken, er andre former for brændstof og fornyelse af flåden med mere økonomiske og effektive fly. Men smartere flyveveje, brug af letvægtsmaterialer og bedre genbrug bidrager alt sammen til en reduktion af emissionerne. I øjeblikket er der dog overvejende en stigende interesse for mere bæredygtige brændstoffer.

Der er flere initiativer til at udvikle alternativer til jetfuel fra råolie. Alternativer til flybrændstof involverer ofte brug eller blanding af det såkaldte Sustainable Aviation Fuel (SAF). SAF er lavet af blandt andet madolie og andre affaldsmaterialer og bidrager til en reduktion af CO2-udledningen med op til 75%. Det fantastiske ved SAF er, at flymotorer ikke kræver nogen modifikation for at benytte dem. Mere end 45 flyselskaber bruger allerede mere bæredygtige kilder til jetbrændstof, ifølge luftfartsorganisationen IATA. Det er selvfølgelig et første skridt, men brugen af ​​SAF er endnu ikke en big deal. Hos flyselskaber som KLM og Air France er der stadig en gennemsnitlig indblanding på ca. 1 %. Grunden til, at den nye brændstof endnu ikke er særlig udbredt, er at der ikke bliver produceret særlig meget af det og den høje pris.

KLM har i noget tid brugt SAF (Billede: KLM)

Elektriske fly

Udover brugen af ​​andre brændstoffer er der også organisationer, der ser på udvikling af ​​fly, der ikke bruger brændstof. For eksempel præsenterede KLM Flying V. Et fly, der flyver helt elektrisk. Airbus arbejder også på udvikling af ​​et fly drevet af elektricitet. Ikke desto mindre tror den franske flyproducent først i 2035, at den vil være rigtig ‘klar’ til denne nye måde at flyve på i stor skala. I lille skala er historien lidt mere succesfuld. Testflyvninger og f.eks. flyskoler med små elektriske fly er allerede en realitet. Vigtigst er det, at luftfarten finder en måde at opbevare nok energi på i en form, som et fly kan tage på længere flyvninger.

Sustainable Flight Challenge

SkyTeam bidrager derfor også med hensyn til bæredygtighed. Den såkaldte Sustainable Flight Challenge udfordrer medlemmerne af alliancen til at komme med nye innovative måder til yderligere at reducere CO2-udledningen fra flyvninger. Ideen kom oprindeligt fra nogle få entusiastiske KLM-medarbejdere, som var inspireret af det historiske London-Melbourne-løb fra 1934. Et løb, hvor KLM overraskende kom på anden pladsen, ikke blot fordi de deltog med et almindeligt passagerfly, men enda også med passagerer ombord.
Dette løb havde til formål at skabe nye fjerne ruter og bedre forbinde verden. Den udfordring eksisterer ifølge KLM stadig, måske ikke når det kommer til afstand, men når det handler om at gøre forbindelserne mere bæredygtige. Dette skabte et nyt ‘kapløb’ i form af Sustainable Flight Challenge.

Air France og KLM

Såvel Air France som KLM har grebet Sustainable Flight Challenge med begge hænder. KLM gennemførte to flyvninger sidste weekend, hvor i alt omkring 50 eksisterende og nye bæredygtighedsinitiativer blev anvendt. Det var en flyvning til Edmonton i Canada og en til Porto i Portugal. Alle slags KLM-teams arbejdede sammen om opgaven. Det hollandske nationale luftfartsselskab involverede partnere som Edmonton Airport, Schiphol Amsterdam Airport, de hollandske lufttrafikkontrolmyndigheder LVNL og flymotorproducenten General Electric.

Men var der noget så bæredygtigt ved disse flyvninger til Edmonton og Porto, som blev betjent med henholdsvis en Boeing 787-10 Dreamliner og Embraer 190? For det første havde begge fly 39% SAF-tilskud, normalt er det kun nogle få procenter. Derudover har KLM set på, hvordan der kan spares på vægten. For eksempel blev World Business Class-passagerer bedt om at angive deres måltider på forhånd. Flyselskabet forudsagde også vandbehovet ved hjælp af en AI-model, så der var behov for mindre vand. KLM informerede passagererne om de bæredygtige valg, som de selv kan træffe. Eksempelvis gennem kompensation gennem CO2ZERO-programmet eller et SAF-bidrag.

Der er også masser at lave i cockpittet, når det kommer til bæredygtighed. I samarbejde med flyvekontrollen blev den mest ideelle rute blevet planlagt uden omveje, der normalt er involveret. Placeringen af ​​bagage i lastrummet var også anderledes. Optimeringen af ​​tyngdepunktet muliggør en brændstofbesparelse på 1,5 til 2%. Lasten i lastrummet blev placeret på lettere paller og dækket af lettere net. Endelig blev alle underleverandører bedt om at køre så meget som muligt elektrisk eller på biobrændstof.

Air France gik også ind i udfordringen med en Airbus A350-flyvning til Montreal, Canada, og en Airbus A220-flyvning til Lissabon, Portugal. Med alle køretøjer på jorden på el, bæredygtige måltider i loungen og 16 % SAF siger det franske nationale luftfartsselskab, at det opnåede en CO2-reduktion på 45 %.

KLM Boeing 787-10 Dreamliner (Billede: KLM)

Næste skridt

KLM vil i den kommende periode vurdere effekten af ​​de iværksatte tiltag. De mest succesfulde og effektive tiltag vil blive implementeret i den daglige drift. Du kommer derfor til at se nogle eksempler på bæredygtige tiltag i fremtiden.

KLM og Air France er ikke de eneste flyselskaber, der deltager i SkyTeam Sustainable Flight Challenge. Luftfartsalliancen gennemgår de deltagende flyselskabers præstationer sammen med en ekstern revision ledet af tidligere hollandske statsminister Jan Peter Balkenende. Resultaterne forelægges i slutningen af ​​juni. Erfaringerne fra udfordringen vil være tilgængelige for alle SkyTeam-medlemmer.

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian og bragt på vores hollandske søsterside.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *