Konceptfly Flying-V i luften for første gang

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Alle fly i lufthavnene omkring ligner hinanden. En lang tube med vinger som stikker ud. Flying-V udfordrer denne måde at bygge fly. En skalamodel fløj for første gang i denne uge.

Flying-V er udviklet af KLM og Tekniske Universitet Delft. Dette er et indspark til fremtidens energieffektive fly, som blev annonceret under IATA 2019. Ved at integrere kabinen og vingerne opnås en stor energibesparelse, selvom flyet ser noget uvant ud. Efter omfattende vindtunneltest og forskellige jordtest foretog skalamodellen for første gang en vellykket flyvning.

Flying-V, et samarbejde mellem KLM og TU Delft

Flying-V er tænkt til blive et meget energieffektivt langdistancefly. Flyet har samme vingefang som A350. Dette gør det nemt at bruge den eksisterende infrastruktur i lufthavne. Det nye fly vil dog være lidt mindre end A350, men kan transportere omtrent det samme antal passagerer i en standardkonfiguration.

Den første testflyvning var på en flybase i Tyskland. I august gik et hold fra TU Delft til denne flybase for den første testflyvning. Pieter Elbers, administrerende direktør for KLM, er stolt af samarbejdet:

Vi var meget nysgerrige efter Flying-V’s flyveegenskaber. Designet passer ind i vores Fly Responsibly-initiativ, som står for alt, hvad vi gør for at forbedre vores bæredygtighed. Vi ønsker en bæredygtig fremtid for luftfarten og innovation er en del af det. KLM har i mange år været blandt de tre mest bæredygtige flyselskaber over hele verden i Dow Jones Sustainability Index. Vi ønsker også at være det i fremtiden. Vi er derfor meget stolte af hvad vi har været i stand til at opnå sammen på så kort tid.

Pieter Elbers, CEO KLM

En webcast viste, hvordan den første flyvning forløb. Pieter Elbers og Daniel Reckzeh (Senior Manager R&T Airbus) kommenterede undervejs. Du kan se denne webcast her.

Skalamodellen blev præsenteret under KLMs 100-års jubilæum i oktober 2019. Ud over TU Delft er flyproducent Airbus også involveret i projektet. Samarbejde mellem de forskellige partnere er afgørende for at kunne videreudvikle konceptet. Det næste skridt vil være at flyve flyet med bæredygtigt brændstof.

Billeder: KLM/TU Delft
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian og bragt på vores hollandske søsterside.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *