Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det er bestemt ikke en god start ugen, når der inden for kort tid tikker to pressemeddelser ind om fyringer (og varsel af fyringer) af over 2.200 ansatte. Det er SAS og DFDS som begge fyrer eller gør klar til at fyre et større antal medarbejdere.
Vi har i længere tid vist at fyringerne ville komme, men derfor er det ikke en god start på ugen at skulle sidde og vente på at en opsigelse vil komme i ens e-boks.
I følgen TV2 fordeler tallene ved SAS så således:
- 684 kabineansatte.
- 586 i groundhandling – ansatte, der laster og pakker gods.
- 176 piloter.
- 96 teknisk personale.
- 51 administrative medarbejdere.
De 1.593 stillinger svarer til 1.420 fuldtidsstillinger, oplyser selskabet. Det er færre end ventet og det må trods alt være lidt positivt når der blev varslet ialt 1.700 ansatte skulle fyres i Danmark alene. Tallet var 5.000 i hele SAS.
DFDS skal også fyre ansatte
DFDS meldte efterfølgende ud at de var ved at gøre klar til at fyre 650 ansatte. 200 af dem bliver i Danmark.
I en fondsbørsmeddelse siger DFDS følgende:
Vores indledende tilpasning til Covid-19 er kommet godt i mål. Vi tager nu yderligere skridt for at sikre den langsigtede vækst og effektivitet.
Torben Carlsen, der er CEO i DFDS.
Det er omkostningsbesparelser på over 250 millioner kroner DFDS søger at opnå ved fyringer. DFDS har i øjeblikket cirka 8600 medarbejdere.
Vi skal ikke glemme resten af rejsebranchen
Dertil er det forsat vigtig at huske at resten af rejsebranchen er hårdt ramt. JetTime sagde i sidste uge farvel til 90% af deres virksomhed og rejsebureauerne er utroligt hårdt ramt også og har sendt ganske mange medarbejdere hjem. Mange af dem står til at modtage en opsigelse i løbet af de næste par måneder.
Specifikt har FPU sagt følgende:
Nedlukningen af luftfart har betydet et enormt fald i omsætningen på 90-95 procent. Det bøder de ansatte i branchen for, og hvis vi ikke får genoprettet dansk luftfart på både kort og længere sigt, så vil resten af samfundet også bøde for det rent økonomisk på grund af luftfartens betydning. Derfor er en solid hjælpepakke helt afgørende for branchen.
Thilde Waast, formand for FPU
Så vi er forsat i en situation, hvor det desværre må forventes at der kommer flere konkurser. Danmark har simpelthen åbnet op for rejser for sent til at omsætningen kan reddes.
FPU oplyste den 18. juni, at nærmest alle luftfartsselskaber har varslet masseafskedigelser og fagforeningen går og gruer over, hvor den næste konkurs skal komme fra. Så vi ikke set nogen konkurs endnu, men masseafskedigelserne har vi desværre set og med dages nye tal forsætter det desværre i denne uge.
Skriv et svar