Icelandair indsætter nye flytyper

Icelandair indsætter nye flytyper

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det velkendte islandske flyselskab, Icelandair, er kendt for at flyve med en flåde bestående udelukkende af Boeing 757 fly. Nu er de klar til at indføre en ny flytype i sin flåde.

Icelandair som har sin hovedbase i Keflavik lufthavn udenfor Reykjavik, har specialiseret sig i at være knudepunkt imellem Europa og Nordamerika. Udover at transportere turister og rejsende til og fra Island, markedsfører de sig kraftigt i både Danmark og i resten af ​​Europa som et godt alternativ til andre direkte forbindelser til USA.

Som nævnt indledningsvis, bruger Icelandair udelukkende Boeing 757 fly. Dog har de to varianter af typen. De har 22 fly af typen Boeing 757-200, der har 183 pladser samt ét fly af den 7 meter længere type – Boeing 757-300 med 222 sæder. Flyene er udstyret med 3 klasser. Deres Business Class hedder Saga Class, og er placeret i forenden af ​​flyet og består af 22 pladser med 2+2 sæder i bredden. Så kommer Economy Comfort som har lidt mere benplads, men den samme type sæder som i den normale economy class, men her er det midterste sæde blokeret. Resten af flyet er fyldt med normale Economy Class sæder med 3 + 3 sæder i bredden. Vidste du at alle Icelandairs fly er opkaldt efter islandske vulkaner? Du kan finde en liste over navne, ved at klikke på dette link.

Saga Class ombord på Icelandair
Saga Class ombord på Icelandair

Nu står Icelandair overfor indførelsen af en ny flytype. Inden sommer begynder selskabet flyvninger med to Boeing 767-300 fly. Disse vil blive udstyret med de samme klasser som deres Boeing 757 fly. Saga Class vil have 5 sæder på tværs i et 2+1+2 layout. I Economy Comfort, vil kun den midterste række have et sæde blokeret, da den bageste del af flyet er sat op med 2+3+2 sæder. Samlet set vil denne flytype have 262 sæder, hvoraf 25 er i Saga Class og resten fordelt imellem Economy Comfort og Economy Class.

Economy Comfort med blokeret midtersæde
Economy Comfort med blokeret midtersæde

Disse fly vil hovedsageligt blive brugt på ruter imellem Island og Nordamerika, men vil også flyve et par ture til Europa lejlighedsvis. Planen er at én af de to daglige rotationer til London Heathrow vil blive med denne flytype.

Economy Class kabinen på en 757-200
Economy Class kabinen på en 757-200

Icelandair har et datterselskab kaldet Air Iceland. De flyver i indenrigs i Island og indtil nu har dette været med Fokker 50 fly. Her vil selskabet indføre helt nye Bombardier Dash 8-Q400 fly. Ideen er at disse fly også vil være i stand til at flyve på ruter med lav belægning. Flyet har rækkevidde nok til at nå alle de skandinaviske lande, de britiske øer, Be-ne-lux lande, og mere end halvdelen af både ​​Tyskland og Frankrig.

Og så må vi heller ikke glemme, at Icelandair har bestilt 9 Boeing 737-MAX8 og 7 Boeing 737-MAX9 fly, som skal indsættes i perioden 2018-2021. Disse vil få helholdsvis 153 og 172 sæder, og skal erstatte de nuværende Boeing 757 fly.

Icelandair er ikke medlem af nogle af ​​de store alliancer af flyselskaber. Men selskabet har samarbejder med flere luftfartsselskaber og har sit eget bonusprogram kaldet Saga Club. Du kan læse mere om Saga Club i vores guide til loyalitetsprogrammet.

Icelandair har to daglige rotationer til København på hverdage, og i weekender har de én rotation om lørdagen. Icelandair flyver også til Billund hvortil de har fire ugentlige rotationer i sommerperioden. Videre fra island kan man komme til et hav af nordamerikanske destinationer, se hvilke på dette link!

Oprindeligt skrevet af Erling på Insideflyer.no



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *