Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Etihad Airways flyver til en række destinationer med Boeing 787-9 Dreamliner fly. Insideflyer tog et kig i kabinen med den nyeste indretning.
Siden den 1. september, flyver Etihad Airways med en Boeing 787-9 Dreamliner til Amsterdam. Etihad har et samarbejde med KLM, som gør det muligt at flyve med KLM fra Aalborg, Billund og København til Amsterdam, og videre med Etihad. På alle dage, undtagen tirsdage og torsdage, erstatter Dreamlineren deres ældre Airbus A330, som har fløjet på ruten siden 2013. Med det nuværende antal 787 fly, er det endnu ikke muligt for Etihad at flyve dagligt på ruten. Udover Amsterdam, bliver flytypen også brugt på ruter til Amman, Beijing, Beirut, Brisbane, Düsseldorf, Johannesborg, Perth, Riyadh, Shanghai, Singapore, Tokio, Washington DC og Zürich. Når Etihad modtager flere fly fra Boeing fabrikken, er det forventningen at ruten bliver udført dagligt med en Dreamliner.
Til Amsterdam bruger Etihad en to-klasse konfiguration, med 271 sæder i economy class og 28 i business class. Det er Etihad’s seneste indretning, med henholdvis Smart Seats og Business Studio. Insideflyer gik ombord for at se indretningen med egne øjne.
Economy class
I economy class er stolene delt i en 3-3-3 opstilling. I bredden er de dermed lidt mindre end i en A330, nemlig 17,2 tommer. Benplads er mellem 31 og 33 tommer og sædet kan læne sig 6 tommer tilbage. Når ryglænet skubbes tilbage, bevæges sædet sig frem for at opnå en mere komfortabel siddestilling. Derudover har alle stole en “vinge”-hovedstøtte, som kan være rart når man sover. Hovedpuden kan ændres til en nakkestøtte til ekstra komfort.
Etihad har tydeligvis tænkt meget over indretningen af deres Smart Seats. Der er ikke noget så irriterende som kabler eller fjernbetjeninger i armlænet, som man ved et uheld skubber til. I stedet for er alt placeret i ryglænet af stolen foran. Med 11,1 tommer er skærmen stor for economy class. Der er nogle velplacerede tilslutninger til USB, strøm og en krog til jakken. Tilslutningen til de støjdæmpende hovedtelefoner er magnetisk, så du ikke falder over ledningen.
Passegerer modtager en lille amenity kit med de mest nødvendige ting til rejsen.
I economy class er en af kabinepersonalet uddannet som ‘Flight Nanny’. Flyet har forskelligt legetøj til at underholde børnene.
Business class
I business class er den største fremgang at se. Business Studio sæder er opstilling i en 1-2-1 konfiguration og byder på en full-flat seng, god privacy og tilpas personlig- og opbevaringsplads. Kabinen findes mellem dør 1 og 2. Stolene er opstillet forskelligt, som gør at visse passagerer flyver baglæns. Stolene i midten er afvekslende ved siden af hinanden (såkaldte honeymoon seats) eller på hver side ved gangen. Den bedste stol er ved vinduet (A & K), hvor du flyver fremad og som byder på den bedste privacy.
Hele kabinen har et chikt design med arabiske accenter. Også på puderne kommer det moderne accent tilbage, som også findes på flyets hale. På natflyvninger sikrer mood lightning for en bedre atmosfære.
Skærmen af underholdningssystemet er 18 tommer. Det er en touchscreen, men der er også en fjernbetjening. Udover film, serier og musik er der også live-tv og wifi-adgang ombord; også i economy class.
Amenity kits er inspireret af forskellige byer som Etihad flyver til og er fyldt med produkter fra Scaramouche + Fandango.
Udover Flying Nanny til hele flyet, har passagerer på business class også deres egen speciel trænede personale. Food and Beverage manageren sørger for måltiderne, og eventuelle præferencer, ombord. Hos Etihad har passagerer mulighed for ‘dine on demand’. Der er ingen faste spisetider og passagerer kan selv bestemme hvad de bestiller og hvornår. Perfekt hvis du har et tilslutningsfly og dit indre ur ikke er i samme tidszone, eller hvis du vil sove så meget som muligt.
Konklusion
Med den nye Boeing 787-9 Dreamliner har Etihad fået et fantastisk produkt. Begge kabiner er meget moderne og har smarte features som live-tv og wifi. Derudover har Etihad specielt personale ombord til børn og måltiderne, som tager oplevelsen til det næste niveau. Jeg glæder mig at prøve Etihads 787 senere i år.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl
[…] arbejdet på en ny generation af rejseklasserne. I september, var jeg allerede ombord den nyeste Boeing 787-9 Dreamliner, som selskabet bruger på ruten til Amsterdam. Sidste år bragte vi også en anmeldelse af en […]