Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
KLM introducerede for nylig sin længe ventede ‘Premium Comfort’-kabine på ruten mellem Amsterdam og New York – InsideFlyer var ombord på det første fly for at tjekke det ud.
Vi sluttede os til KLM for at tage et InsideLook i en Boeing 787-10 Dreamliner med KLM’s helt nye Premium Comfort-kabine. Denne nye kabineklasse vil med tiden blive rullet ud på alle flytyper i den interkontinentale flåde, bortset fra Airbus A330’erne.
Man kan sige, at KLM er sent til festen med at introducere Premium Comfort Class, da mange af de etablerede flyselskaber allerede har et Premium Economy-tilbud. Dette var dog en del af KLM-strategien. Det hollandske nationale luftfartsselskab ventede på at se, hvordan et sådant produkt klarede sig hos andre flyselskaber, selvom pandemien kom til at forsinke introduktionen endnu mere.
Flyselskabet tilbyder nu tre kabiner, der dækker fire forskellige rejseprodukter. Economy og Economy Comfort (med mere benplads og let øgede tilbagelæning) er i Economy Class-kabinen. Premium Comfort er det nye Premium Economy Class-produkt. World Business Class er fortsat KLMs mest prestigefyldte tilbud.
Vidste du, at InsideFlyer også har en YouTube-kanal? Hver uge poster vi nyt rejserelateret indhold. Abonner på vores kanal og gå ikke glip af det. Her kan du finde et videoindtryk af denne InsideLook om KLM Premium Comfort på Boeing 787-10 Dreamliner.
KLM Premium Comfort Press Event
InsideFlyer var inviteret af KLM til at deltage i pressebegivenheden Premium Comfort. Både hollandske og internationale medier var samlet i Schiphols Afgangshal 2. På trods af det kaos, sommerferien kan bringe, så var indtjekning og sikkerhed en leg den dag. Efter lidt fritid airside blev vi budt velkommen i KLM’s flagskib Crown Lounge 52. Den længe lukkede restaurant ’Blue’ blev endda eksklusivt åbnet til lejligheden.
Mange af flyselskabets topledere deltog i begivenheden, som blev skudt i gang af Marjan Rintel, KLMs nye administrerende direktør. Rintel udtrykte, hvor stolt hun er over, at KLM og dets medarbejdere var i stand til at overleve pandemien som en virksomhed (med statsstøtte). Hun understregede også, hvordan flyselskabet arbejdede i partnerskab med Schiphol Lufthavn i den hollandske luftfartsindustriens interesse. Mens vi nød en lækker frokost, forklarede Rintel og hendes team, hvordan Premium Comfort var blevet til.
Premium Comfort-kabine på Boeing 787-10 Dreamliner
Den nye KLM Premium Comfort-kabine vil blive installeret på Boeing 787 Dreamliner (både -10 og -9) og 777 (både -300 og -200). I dette InsideLook vil vi vise dig den første Dreamliner med det nye produkt, som er 787-10 med registrering PH-BKA (kaldet Orange Blossom). Dette fly er også det første 787-10, som KLM modtog i 2019.
Boeing 787-10 har nu 28 Premium Comfort sæder med fire- rækker i en 2-3-2 konfiguration. Alle sæder har en hældning på 38 tommer (97 cm), med en 8 tommer (20 cm) tilbagelæning. Stilen er i den velkendte KLM blå farve. Det bredere sæde og ben- og fodstøtte bidrager alle til en mere behagelig flyveoplevelse.
Sædet
Sæderne på første række har et underholdningssystem (IFE), der er gemt i armlænet. Alle andre sæder har IFE indbygget i sædet foran. Den responsive 13,3 tommer berøringsskærm har en speciel antireflekterende belægning for øget komfort. Skærmen er meget klar og skarp, og du kan justere dens position. Du skal bruge berøringsskærmen til at navigere, da der ikke er en separat fjernbetjening som i World Business Class.
Det midterste armlæn er også udstyret med et lille panel, der kan bruges til at justere sædeindstillinger og benstøtte. Der er en praktisk plads til at opbevare dine personlige ejendele og en lille krog til en vandflaske.
Støjreducerende hovedtelefoner, et tæppe og en behagelig pude medfølger, og USB-C og -A-porte er tilgængelige til opladning, samt et stikkontakt.
Stikkontakten finder du mellem sæderne.
Sæderne på forreste række har et separat panel til læselampen og besætningsknappen. Andre sæder har disse i armlænet.
Hvert sæde er udstyret med en fleksibel nakkestøtte, som kan flyttes i fire retninger. Læselyset er nemt at justere. Der er også en knage ved hvert sæde.
Opbevaring og bord
Bagsiden af sædet foran dig har en lomme med standard sikkerhedsinformation, affaldspose og magasin. De forreste sæderne har en lignende sædelomme, der er fastgjort til kabinevæggen med det samme indhold.
Der er en yderligere lomme lige under IFE-skærmen, som kan passe til dit amenity kit, pas eller telefon.
Et foldbart bord i rigelig størrelse er gemt i armlænet, som kan åbnes med en lille lås på siden.
Bordet er stort nok til en bærbar computer og lidt snacks.
Bordet har også et specielt stativ til en tablet eller telefon.
Mad og drikke ombord
Med den nye Premium Comfort-klasse introducerer KLM også en ny Premium Comfort menu – med et udvalg af varme eller kolde retter (vegetarisk, fisk eller kød).
Alt efter flyveturens længde får du enten et eller to varme måltider. På vores flyvning var der én varm ret, samt salat og ost. Efter maden er der kaffe og te (tilføj et skud Baileys, hvis du vil). Og glem ikke den dejlige ‘stroopwafel’-is!
Mellem måltiderne er der en drinksservice. Vælg den nye Espresso Martini, som KLM udelukkende har skabt ved brug af det hollandske ginmærke Bols. Hvis du stadig er sulten, er der altid snacks til rådighed i økonomikøkkenet.
Et koldt måltid blev serveret lige før landing. Jeg valgte en grøn salat med rødbeder og røgede mandler og en Pastel de Nata wienerbrød.
Alle måltider serveres i genanvendelige plastikbeholdere, med et karakteristisk design inspireret af det hollandske landskab. Passagerer, der rejser i Premium Comfort får samme bestik som World Business Class, og ægte glasvarer til de fleste drinks.
Premium Comfort amenity kit
Ved ombordstigning modtager du et nyttigt og iøjnefaldende amenity kit lavet af up-cycled plastik fra havet. Bæredygtighed er i højsædet med en bambus tandbørste, samt den sædvanlige øjenmaske, ørepropper og en kuglepen.
Retrofit af kabinen
For at passe ind i det nye Premium Comfort-produkt skal KLM ombygge en stor del af sine Boeing 777 og 787 kabiner.
KLM udfører eftermonteringsprocessen i sin egen Engineering & Maintenance afdeling i Amsterdam Schiphol Lufthavn. Det tager omkring otte dage at installere det nye Premium Comfort-produkt.
Når et fly er færdigt, vil det gå direkte i drift. Alle Boeing 787-10 og 787-9 er ved at være udstyret med den nye kabine. I år fortsættes med ombygning af Boeing 777-300 og senere -200.
Boeing 777’erne får også en fornyet World Business Class-kabine. Denne kabine vil skifte fra en 2-2-2-konfiguration til 1-2-1, der giver direkte adgang til alle Business Class-passagerer. Sæderne får også en skydedør for øget privatliv.
Selvom de første Dreamlinere nu er udstyret med Premium Comfort, vil det tage noget tid, før den komplette langdistanceflåde er eftermonteret. Da Airbus A330 er ved at blive udfaset, har KLM besluttet ikke at installere Premium Comfort på dette fly.
Paul Terstegge, Executive Vice President for KLM Inflight Services:
“Vi vil gerne have, at kunderne går herfra med en ‘wow’-oplevelse, hvor det virkelig er noget andet. Vi håber, at vores Premium Comfort-produkt skiller sig ud fra premium-produkter fra vores konkurrenter – og vigtigst af alt, at værdi for pengene er den ekstra investering værd i forhold til, hvad du får i luksuskomfort og en mindeværdig oplevelse.”
Konklusion
Det er godt nyt, at KLM endelig har introduceret en Premium Comfort-kabine. Det er et stort skridt op fra Economy (og Economy Comfort), og vi tror, det kan blive en stor succes for KLM og dets passagerer.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet og er oprindelig bragt på vores engelske søsterside.
Skriv et svar