Januar var næsten helt død i Københavns Lufthavn

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Som resten af Danmark står luftfarten helt stille. Januar måned blev den mest stille start på et nyt kalenderår i flere årtier med i gennemsnit blot 132 starter og landinger dagligt i CPH. I januar 2020 var der 617. Regeringens initiativ om et nyt Corona-pas og det nationale vaccinations-program tænder dog et lille lys i Corona-mørket. 

Efter en kort opblomstring i sommermånederne sidste år, hvor passagerantallet nåede op på lige knap 20 pct. af det normale, er trafikken i CPH fra årets start igen nede på et historisk lavt niveau. Blot 174.970 personer gik igennem terminalerne i januar måned, svarende til 8,9 pct. i forhold til samme måned sidste år.

Januar har på alle måder været en trist start på året i Københavns Lufthavn, og det ser om muligt endnu mere stille ud i februar, hvor der er nye rejserestriktioner med obligatorisk karantæne og Corona test for alle passagerer, der ankommer fra udlandet.

Peter Krogsgaard, , kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Det betyder, at alle ankommende skal igennem Falcks testfaciliteter i Finger E og Finger C, før de kommer til paskontrollen. COVID-19 lyntesten er gratis.

Rejs med to pas i fremtiden

Selvom Corona pandemiens anden bølge har slået bunden ud af luftfartens økonomi, er der ikke umiddelbart udsigt til offentlige støtteordninger som i 2020. Vurderingen er, at krisen foreløbig har kostet op mod 10.000 jobs i dansk luftfart alene – mange af dem i og omkring Københavns Lufthavn.

Derfor er brug for hjælp til at genstarte. Her ser vi lysglimt i det Corona-mørke, der har sænket sig over luftfarten i Danmark og resten af verden: dels med udrulningen af det nationale vaccinationsprogram, og ikke mindst med regeringens beslutning om at udvikle et nyt digitalt Corona pas i partnerskab med Dansk Industri, Dansk Erhverv og branchen. Det er en virkelig god nyhed.

Peter Krogsgaard, , kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Ï første omgang er planen indenfor en måned at udvikle et almindeligt printet pas til erhvervsrejsende. Sideløbende går man gang med at udvikle et digitalt pas til alle danskere. Det forventes at kunne være klar til sommer.

”Fremtidens rejsende skal huske to pas – det rødbedefarvede og det digitale Corona pas. Det vil skabe tryghed, så vi igen kan begynde at rejse på en sikker og forsvarlig måde uden at tage smitte med rundt i verden. Her er det dog afgørende, at man finder et format, der gør Corona-passet gyldigt og gangbart internationalt,” understreger Peter Krogsgaard.

Langt færre googler ”Rejser”

Normalt er januar måneden, hvor danskerne begynder at booke både vinter-, påske- og sommerferie. På Google trends kan man se, at søgningen på ”Rejser” er faldet konstant siden marts sidste år. I juli 2020 var søgningerne det halve – her i januar under 25 procent.

Det gode er, at folk trods alt stadig søger på rejser, selvom verden reelt er lukket. Men man kan også se, at mange i januar var ved at give lidt op. Det er helt forståeligt i en usikker verden. Derfor er vaccinerne og et internationalt Corona pas så afgørende for at genskabe trygheden og dermed lysten til igen at planlægge rejser og komme ud og mærke verden.

Peter Krogsgaard, , kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Indenrigs er ikke helt så hård ramt

Med de nuværende rejserestriktioner og en hel verden i rød, er det ikke overraskende de europæiske og oversøiske ruter, der er hårdest ramt. Normalt tegner udenrigsruterne sig for 94,5 pct. af trafikken i CPH. I årets første måned var 85 pct. af de få flyvninger til destinationer udenfor Danmarks grænser.

Indenrigs er ramt mindre hårdt. Det kan ses på top ti over destinationer, hvor ellers suveræne London og en række andre store hubs er overhalet af Aalborg og Rønne, der placerer sig på henholdsvis 1. og 3. pladsen. Dermed tegner de to destinationer for 14 pct. af alle rejsende til og fra København. Det fortæller også historien om, at afmatningen i indenrigstrafikken er knap så voldsom, men alligevel problematisk:

Helt generelt er det naturligvis svært at drive en lufthavn, når der stort ingen passagerer er. Men lige nu hverken kan eller tør danskerne rejse. Vi tror dog, at initiativet med det nye Coronapas vil styrke både lysten og håbet, så der er forhåbentlig lys forude for luftfarten, selvom det kan komme til at tage lang tid.

Peter Krogsgaard, , kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *