Kangaroo Island, en miniature udgave af Australien?

Kangaroo Island figurere fortsat på toppen af lister over steder der er værd at besøge i Australien, og jeg må erklære mig enig. Jeg har boet i Adelaide, og besøgt øen tre gange tidligere, men øen blive ved med at overraske.

Kangaroo Island er den tredje største ø i Australien, og den er overraskende stor. Dette er ikke en ø du pløjer igennem på en dag, her har du brug for tid, og du kan tilbringe dage, uger, år og for mange et helt liv.

Getting there

Vi ankom til Cape Jervis, som er færgehavnen på fastlandet, fra Great Ocean Road. Vi havde på vejen kørt gennem et fladt, goldt landskap omkring Coorong, og var efterfølgende passeret gennem bakkerne mod Cape Jervis. Dette var kendt land for mig, da jeg tidligere har nydt mange ture rundt på denne halvø på jagt efter naturoplevelser og dyk. På denne tur havde jeg min lille familie på fire, og min far og nogen fra bonusfamilien. Vores 8-sæders Kia Carnival havde efterhånden tilbagelagt nogle kilometer og jeg så frem til, at komme frem til en by vi kunne have som base i tre dage, og ikke mindst til at gense den magiske kænguru-ø.

Vi havde indtil videre oplevet storm, sol og regn på vores rejse og da vi ankom til færgelejet regnede det let.

Sigtbarheden var ikke fantastisk, men vi kunne skimte en ø i det fjerne og fra øen sejlede en katamaran som skulle være vores transport ind i magien.

Indtjekning gik fint, selv om det foregik manuelt og i et adstadigt tempo. Det er en del af oplevelsen og efter endnu en time var vi fremme. Klokken havde rundet 17.00 og vi manglede fortsat at handle samt køre 2/3 af øens længde for at finde vores paradis ved Snelling Beach, et hus ved navn Sheoks.

Det blev en lang tur, idet vi brugte 3½ time på at finde frem. Jeg huskede øen som stor, men ikke så stor!

Private Beach

Vi ankom til Snelling Beach i skumringen, og efter kun at have set nogle få kænguruer på vejen fra Melbourne, så får vi dækket vort behov for at se de indfødte på vej til huset. De er overalt, og da vi kom frem til huset, var mørket ved at brede sig, så vi får kun et glimt af udsigten fra huset. Men når der nu ikke var en udsigt at nyde, så gik jeg mig en tur nede på stranden i mørket, for lige at få en føling med området inden vi gik til køjs.

Om morgenen, fik vi for alvor et indtryk af hvilket sted vi skulle bo.

This slideshow requires JavaScript.

Vores store bolig, som var lejet via Lifetime Retreats, og hedder Sheoks har alt. Det er et flot hus med 4 soveværelser, med 8-10 sengepladser, godt med udstyr, og ikke mindst en fantastisk udsigt til Snelling Beach, som for det meste var vores private strand, forstået på den måde at ingen andre benyttede den. Stranden er ca. 1,6 km lang, og oftest var der kun to andre grupper der brugte stranden samtidig med os. Der vil være flere mennesker i højsæsonen.

Huset indeholder også køkken, grill og god udendørsplads. Samt et juletræ…

Kangaroo Island, kun kænguruer?

Kangaroo Island er stor, ganske meget større en de fleste forventer, og det eneste tætbebyggede område er Kingscote. Det er et par andre småbyer, men det er små steder, så det er bedst at planlægge indkøb godt. Det kan tage lidt tid. Øen har fantastisk natur langs kysten, og landbrugsområder centralt. På vestsiden findes naturreservater, og de lokale bor på østsiden.

De vigtigste steder du bør se er Seals Bay, Admirals Arch, Remarkable Rocks, hulerne ved Kelly Hill, og ikke mindst strandene rundt omkring på øen. Ud over vores private strand var vi forbi Vivonne Bay og Stokes Bay. Jeg vil også anbefale en guidet tur for at se nærmere på det lokale dyreliv i skumrings-tiden, som er den tid hvor det er bedst opleve dem.  Jeg fravalgte sådan en tur denne gang, men har gjort det to gange tidligere.

På øen kan du også smage på en række lokalt producerede varer, men de kan være lidt vanskelige at få fat på. Vi tog turen ind forbi forskellige producenter og fik det vi skulle bruge. Den lokale øl og vin er god, men jeg foretrækker vine fra de kendte regionener og gode producenter fra fastlandet, som har bedre værdi, men måtte prøve noget af det lokale. Det findes også en række gode spisesteder, men det kræver lidt planlægning at få det passet ind i en rejseplan.

This slideshow requires JavaScript.

Oprindeligt bragt på vores norske søster site af