Patagonien – uforudsigelig og smuk del af Sydamerika

Efter at have tilbragt tid i både Spanien og det centrale Chile, gik min jordomrejse videre til Patagonien, der bød på mange spændende oplevelser

Dette rejsebrev fra Patagonien er det tredje fra min jordomrejse. Du kan læse del 1 – planlægning af rejsen her og del 2 – Spanien og Chile her.

Santiago de Chile (3. uge)

Efter at have boet ved min vens familie syd for Santiago de Chile i en uge besluttede jeg 20. februar at flytte ind til centrum for at opleve byen. Her havde jeg givet 170 euro for at bo på et privat værelse i bydelen Providencia.

I forhold til andre storbyer, jeg har besøgt, synes jeg ikke Santiago har det store at byde på. Jeg havde lidt for mange dage der, da jeg egentlig bare gerne ville se de største turistattraktioner, som tårnet Sky Costanera, kabelbanen, og San Cristobal statuen. Jeg besøgte også en luftfartsmuseum, som jeg synes var ret spændende.

Fly fra Aerolineas Argentina og LAN på Luftfartsmuseum i Santiago

I den 3. uge brugte jeg i alt 3.389 DKK.

Patagonien – Punta Arenas/Puerto Natales (4. uge)

Med seks uger i Chile har jeg haft god tid til også at opleve andre regioner af det lange land. Den 28. februar gik jeg ombord på LA309 (LATAM) mod Punta Arenas – den sydligste by i Chile (og hele verden, hvis en by defineres som et område med over 100.000 indbyggere).

Punta Arenas er for mange turister blot den by, der flyves til, når nationalparken Torres del Paine skal besøges. Byen er dog især også kendt for den øen Isla Magdalena, der ligger en times sejlads fra Punta Arenas. Her er det muligt at se pingviner og gå tæt på dem. Jeg besøgte øen i skuldersæsonen, og der var derfor kun få tilbage. Men det var stadig en stor oplevelse. Herudover er det også muligt at se hvalrosser og søløver på en nærliggende ø – dog i sikker afstand fra båden.

Efter nogle dage i Punta Arenas tog jeg en bus til Puerto Natales, der ligger to timers kørsel væk. Puerto Natales er en mere scenisk og mindre by, der kun ligger to timers køretur fra Torres del Paine. Fly til denne by er dog som regel en smule dyrere end til Punta Arenas.

I Torres del Paine er der god mulighed for at hike. De to mest kendte hike er de såkaldte W- og O-hike. De tager cirka mellem fire og ti dage. Jeg valgte dog bare at tage to dagshike, som også var en stor oplevelse.

I den 4. uge brugte jeg i alt 5.214 DKK

Patagonien – El Calafate/El Chaltén (5. uge)

Fra Punta Arenas tog jeg en bus til den argentinske by El Calafate. En tur på cirka fem timer, der inkluderer et immigrationsstop på begge landes sider. El Calafate fungerer som et udgangspunkt for videre rejse til byen El Chaltén. Jeg havde derfor kun to nætter her.

Byen byder dog på en gletsjer national park, hvor det er muligt at se mange forskellige gletsjere. Mange, inklusiv mig selv, vælger at se Perito Moreno gletsjeren, da den er imponerende og let tilgængelig.

Jeg tog afsted på en gruppetur, som jeg havde bestilt tidligere på dagen. Turen inkluderede transport og guide. Hertil kommer et nationalparkgebyr og betaling for en lille bådtur. Det er også muligt, at gå på gletsjeren, men dette havde jeg ikke tilvalgt.

Efter to nætter i El Calafate tog jeg videre til hikebyen El Chaltén. I modsætning til Puerto Natales/Torres del Paine starter hikes direkte fra byen El Chaltén. Højdepunktet er bjerget Fitz Roy, der er kendt fra tøjmærker “Patagonien”s logo. Denne hike tage cirka tre til fem timer hver vej. En stor oplevelse på trods af skyet vejr, der ikke gav en god udsigt til bjerget.

På en rejse til Patagonien finder man hurtigt ud af at “Patagonien har alle fire årstider på en dag”. Jeg havde flere dage hvor jeg oplevede sol, skyer, regnvejr, blæst og sne. Området er dog stadig meget flot.

Inden turen gik videre nåede jeg også at gå til “Laguna Torre”. En anden smuk tur. Herudover havde jeg indlagt to hviledag, da jeg ikke er vant til at hike i en sådan grad som jeg havde gjort de sidste to uger.

I den 5. uge brugte jeg i alt 2.176 DKK

Patagonien – Ushuaia (6. uge)

Efter El Chaltén gik turen videre til Ushuaia, der er verdens sydligste by (hvis man da ikke tæller Puerto Williams i Chile med, som kun har cirka 3.000 indbyggere). Første stop vil altid være El Calafate og herfra er det muligt at komme til Ushuaia med fly eller bus. Busturen ville dog tage cirka 24 timer og kræve en overnatning i Río Gallegos. Jeg besluttede derfor at flyve selvom det var en dyrere løsning.

Fly I El Calafate fra Aerolíneas Argentinas

Fremme i Ushuaia fik jeg tjekket ind på mit hostel. Jeg brugte den første dag på at hvile lidt og handle ind. Den næste dag gik jeg på en rundtur i byen og senere på en tur på Beagle-kanalen. Herfra var der en imponerende udsigt over omgivelserne og vi stoppede ved to øer for at se først sæler/søløver og efter en times sejlads østpå også pingviner. Det er muligt at gå i land på øen, men dette tur er noget dyrere og da jeg allerede havde fået den oplevelse i Chile prioriterede jeg ikke denne oplevelse. Jeg sluttede dagen af med at spise på Hard Rock Cafe.

Næste dag var jeg på et museum i det nedlagte fængsel. Museet havde mange områder og jeg brugte flere timer her. Jeg synes især det var spændende at læse om historier om hvordan Ushuaia fungerede som en fængselsby i Argentina, hvor uønskede fanger blev sendt hen.

Da jeg ankom til Ushuaia havde jeg tænkt jeg var færdig med at hike i Patagonien. Jeg endte dog alligevel med at tage en lille hike på halvanden time hver vej til Laguna Esmaralda. Jeg købte transfer og havde medbragt en sandwich. Turen var smuk, men meget mudret.

På udturen forsøgte jeg at undgå det værste, men det var svært. Efter at have trådt 30 cm ned i en mudderpøl gav jeg lidt op på den strategi. Vejret var dog fint og tilbage på mit hostel kunne jeg få et bad og vasket mine sko, så det hele gik fint.

Mudret sko efter gåturen

Jeg valgte dagen efter at tage på endnu en sejltur, da jeg gerne ville se hvaler, der migrerer gennem Beagle-kanalen, som Ushuaia ligger ved. Der er ikke decideret hvalsafari i Ushuaia og jeg tog derfor på en lignende tur fra den anden dag.

Jeg er vokset op med marsvinsafari i Svendborg og jeg fik derfor hurtigt spottet en pukkelhval. Jeg måtte dog vente til vi havde besøgt de tre obligatoriske steder på turen, som alle andre jo trods alt ikke havde set endnu.

Efter dette spottede vi dog flere, og havde cirka en time hvor to pukkelhvaler var i et område 10-500 meter fra vores båd. En meget stor oplevelse.

Tilbage på land sluttede jeg dagen af med en Ushuaia specialitet: edderkoppekrabbe. Det er dog en dyr ret og jeg bestilte det derfor som supper, der gjorde prisen noget mere overskuelig.

Pukkelhval i Beagle-kanalen

På min sidste dag i Ushuaia var jeg på en hike i nationalparken Tierra del Fuego. Jeg fulgtes med en amerikaner og en svensker fra mit hostel. Da vi tog afsted hjemmefra skinnede solen, da vi 15 minutter senere satte os ind i en taxa regnede det og da vi ankom til nationalparken 30 minutter senere sneede det. Man kan bestemt ikke regne med vejret i Patagonien.

Turen var dog flot og vi fik besøgt det sydligste posthus i verden. Da vi ikke kunne skaffe en taxi hjem forsøgt vi at blaffe og blev hurtigt samlet op af et par fra Bolivia, der tilfældigvis havde familie i Danmark. Tilbage på hostel brugte jeg aftenen med nogle af dem jeg havde mødt i løbet af ugen, inden jeg fik pakket min rygsæk og gjort klar til morgendagens flyvning.

Snevejr i Tierra del Fuego

I den 6. uge brugte jeg i alt 2.629 DKK

Budget og forbrug

I alt har jeg på de seks uger brugt 20.269 DKK eller 461 DKK per dag. Det er lavere end mit budget på 22.750 DKK eller 517 DKK per dag. Argentina har især været billigere end jeg havde regnet med, da jeg har gjort brug af flere (lovlige) metoder til at næsten fordoble min købekraft. Hvis du gerne vil vide hvordan jeg gjorde dette kan du læse min guide, der forklarer metoden.

Efter Patagonien rejser jeg til Buenos Aires inden turen går tilbage til Santiago de Chile i et par dage. Herefter starter USA-delen af turen. Du kan følge med her på InsideFlyer.dk og på min Instagram @Magnuslonfeldt.