KLM benytter kunstig intelligens til at bekæmpe madspild

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

KLM har mindre madspild ombord på flyene, takket været kunstig intelligens. AI programmer hjælper luftfartsselskabet med mere præcist at kunne forudse hvor mange af de bookede passagerer, der reelt vil gå ombord på flyet. Dette betyder, at det nøjagtige antal måltider kan udregnes og KLM formår at opnå op til 63% mindre madspild, baseret på det forventede antal passagerer pr. fly. På årsbasis svarer det til en besparelse på mere end 100.000 kg måltider.

Vi har stor fokus på at gøre vores virksomhed mere bæredygtig og vi er meget tilfredse med resultatet fra samarbejdet med Kickstart AI.Takket været forbedrede forudsigelser, har vi formået at reducere madspild med 63%. Dette reducerer vægten ombord og dermed brændselsforbruget. At investere i ny teknologi, som bidrager til en mere bæredygtig udvikling føles godt og er vigtigt.

Maria Hagelberg ansvarlig for bæredygtighed for Air France og KLM i Nordeuropa.

For at bekæmpe madspil, arbejder KLM på at gøre brug af kunstig intelligens, for at kunne bestemme det nøjagtige antal af måltider ombord. Ikke alle reservationer resulterer i en passager ombord på et KLM-fly. Afhængigt af klasse møder mellem 3 og 5% af de bookede passagerer ikke op (til tiden) til flyafgangen. Den seneste AI model (TRAYS) er den første udgave specielt udviklet til KLM’s cateringaktivitet. AI-modellen forudsiger antallet af passagerer ombord baseret på historisk data. The Meals On Board System (MOBS) modtager det forvented antal passagerer pr. fly with forskellig forudsigelse for Business, Premium Comfort and Economy classes.

Forudsigelsen ved hjælp af AI-modellen, starter 17 dage før afgang og fortsætter indtil 20 minutter flyafgang. Dette betyder, at det mest nøjagtige antal passagerer forudsiges for hele cateringprocessen fra køb til lastning, og dermed forhindres et overskud af måltider.

AI modellen “TRAYS” blev lanceret sidste af firmaet Kickstart AI. Initiativet samlede talentfulde medarbejdere fra førendevirksomheder, herunder KLM, bol, Ahold Delhaize, NS and ING, til at arbejde på udviklingen af denne model.

En tre-måneders analyse viser, at der går 63% mindre mad til spilde sammenlignet med catering til hver reserveret passager. Den største forbedring kan ses på interkontinentale KLM-flyvninger fra Schiphol, hvor der skal smides 2,5 måltider (1,3 kg) mindre ud pr. flyvning. På årsbasis svarer det til en besparelse på 111.000 kg i måltider på tværs af alle KLM-flyvninger, der bliver cateret fra Schiphol

KLM arbejder også på anvendelsen af kunstig intelligens i andre dele af sin forretningsdrift. For eksempel er kunstig intelligens vigtig for at gøre flyvedligeholdelse smartere. Derudover bruges AI-programmer til at simulere forventede dage med dårligt vejr, for på forhånd at vide, hvilken tidsplan der ville være bedst for at tillade flyvninger at fortsætte så meget som muligt. AI hjælper også kunder ved at give personlige rejsetips, når de har booket en flyrejse.

Foto: KLM / PR



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *