KLM: kom 3 timer før afgang til lufthavnen i Amsterdam

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

KLM anbefaler at passagerene indfinder sig i lufthavnen i Amsterdam mindst 3 timer før afgang i stedet for normalt 2 timer. Det gælder både for europæiske og interkontinentale afgange. KLM begrunder anbefalingen med den forventede travlhed i lufthavnen samt mulighed for lange køer ved sikkerheds- og paskontrol.

Lange køer

Gennem noget tid er gennemstrømning af passagerene komet under pres på grund af den store stigning i antal af passagerer. Antal af passagerer til Schengen lande steg med 17% sidste år. Ventetiden bliver også gjort længere af underbemanding hos militærpolitiet, som varetager paskontrollen. Selve kontrollen er også blevet strengere. Hvor passet før kun blev tjekket for ægthed og gyldighed, og kun blev udtaget til stikrøve, skal alle pas nu kontrolleres op mod de europæiske politidatabaser. Selvom kontrollen foregår automatisk og kun tager nogle få sekunder ekstra, løber det alligevel op i løbet af en hel dag.

Ny midlertidig terminal

Åbning af afgangshal 1a

For rejsende indenfor Schengen-området, er der blevet tilføjet mere kapacitet i form af en ny midlertidig afgangshal 1a på 4000m2. Terminal 1a bliver brugt af KLM, Lufthansa gruppen (Lufthansa, Austrian, Swiss) og LOT, og har 6 ekstra sikkerhedsdiske. Planen er at terminalen skal bruges i 3 år. Hvad der sker efter den lukker og en ny permanent terminal åbner i 2023 er uklart.

Inden køerne ved sikkerhedskontrollen bliver kortere skal vi vente på ekstra kapacitet hos politiet. Schiphol Airport og luftfartselskaberne har flere gange bedt om det hos politikerne i Haag. Indtil videre er oplevelserne på de sociale medier inkonsistente. Nogle gange kan passagerer bare gå i gennem, nogle gange klager de over utrolig lange køer. Forhåbentlig holdes de elektroniske gates ved paskontrollen åbne resten af sommeren.

Også andre luftfarselskaber anbefaler deres kunder at møde ekstra tidlig frem på lufthavnen.

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *