København Lufthavn fik et underskud på 59 millioner kroner før skat i første kvartal

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

2023 tegner desværre også til at blive et finansielt udfordret år i Københavns Lufthavn. Efter et underskud i første kvartal på 59 millioner kroner før skat, ser lufthavnen nu frem mod en sommer, hvor de rejsende har flere end 160 direkte destinationer at vælge imellem. Aktiviteten stiger med ansættelse af flere medarbejdere og travle byggepladser.  

Første kvartal er traditionelt årets mest stille i luftfarten. I Københavns Lufthavn endte de første tre måneder af året med 5,2 millioner rejsende.

Omsætningen landede på 839 millioner kroner – en stigning på 45 procent i forhold til 2022.

Underskuddet før skat blev 59 millioner kroner – en forbedring på 66 procent i forhold til første kvartal i 2022, hvor underskuddet var 171 millioner kroner før skat.

Det er et forventeligt underskud. Hvis man ser på de enkelte måneder, så var der et mindre overskud i marts. Det peger frem mod de næste kvartaler, hvor vi forventer overskud.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Klar til sommeren

Københavns Lufthavn er klar til den kommende, travle sommer. Der er i år ansat yderligere 100 medarbejdere udover de 810, der kom til i 2022.

I driften er vi er klar til at få Danmark og Sydsverige godt på sommerferie og byde velkommen til de mange turister, der flyver til Danmark.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.


Frem mod oktober vil der være fly til og fra flere end 160 destinationer fra Københavns Lufthavn – ni flere end i sommeren 2022.

Finansielt udfordret

Selvom flere end otte ud af ti passagerer er tilbage efter COVID-19 pandemien, er Københavns Lufthavn dog stadig finansielt udfordret.

I 2022 holdt vi igen med udgifter og investeringer. Det kan vi ikke gøre i samme omfang her i 2023, hvor det er blevet markant dyrere at drive og udvikle lufthavnen.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.


De øgede omkostninger dækker over lønninger, inflation, øgede lovkrav og renter samt afdrag på den milliardgæld, der blev optaget for at holde lufthavnen i drift under pandemien

Dertil kommer, at CPH forventer at investere op mod 1,7 mia. kroner i udviklingen af lufthavnen i 2023. De markante investeringer og den lave indtjening betyder, at der for hele året 2023 forventes et negativt cashflow.

Derfor skal vi fortsat drive lufthavnen så effektivt som muligt og konstant arbejde med omkostningerne.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Taksterne en udfordring i 2023

Mens udgifterne til at drive lufthavnen er steget, er de takster flyselskaberne betaler i den nugældende aftale for at bruge lufthavnen ikke fulgt med. Taksterne bliver genforhandlet i år, men en ny aftale vil først være gældende for 2024.

Det er en finansiel udfordring, at vi opererer med de nuværende takster i et år, hvor udgifterne er markant højere. Taksterne er fundamentet for hele lufthavnens økonomi og evne til at investere i fremtiden, den grønne omstilling og positionen som Danmarks internationale trafikknudepunkt.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Tro på fremtiden

Trods årets finansielle udfordringer, er der tro på fremtiden, understreger lufthavnens administrerende direktør.

De rejsende er ved at være tilbage, og der er fuld gang i det største byggeri i mange årtier: Udviklingen af terminalområdet mellem gates C og B med masser af ekstra plads til bagageudlevering, passagerer og paskontrol.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.


De første dele af byggeriet forventes at være klar i løbet af 2027.

Rejselysten er fortsat stor, og samlet set er forventningen for 2023 en vækst i omsætningen på 10 procent. Væksten afhænger i høj grad af antallet af passagerer, som i år forventes at stige til over 25 millioner.

Hvis passagertallet når op på 25 millioner, forventes resultatet før skat at blive mellem 150 og 200 millioner kroner. Passagervæksten vil spille positivt ind, mens højere driftsomkostninger og renteniveauer i forhold til 2022 påvirker negativt.

Uacceptable forsinkelser

De seneste uger har flere tusinde passagerer desværre oplevet forsinkelser på rejsen til og fra Københavns Lufthavn. Det skyldes mangel på bemanding i det statsejede selskab Naviair, der er ansvarlig for al flyveledelse i Danmark.

Når Naviair nedsætter sin kapacitet og ikke kan håndtere de planlagte fly, sætter det gang i en kædereaktion af begivenheder, der skal håndteres. Det betyder forsinkelser og aflysninger, som ødelægger mange menneskers rejse.

Det er en meget utilfredsstillende situation, som har store konsekvenser for både passagerer og flyselskaber i Københavns Lufthavn. Det beklager vi. Det er uholdbart og en helt uacceptabel situation. Jeg har en meget klar forventning om, at Naviair og flyvelederne får løst konflikten snarest.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Forsidefoto: Henrik Olsen



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *