Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Dårligste år siden 1970: CPH mistede 22,7 mio. passagerer
Trods to normale måneder i januar og februar endte 2020 med 7,5 millioner rejsende, et fald på 75 % i forhold til 2019. Der skal spoles 50 år tilbage til 1970 for at finde tilsvarende passagertal. Lyspunktet var luftfragt og de nye COVID-19 vacciner. I 2021 er forventningen, at udviklingen vender i løbet af sommeren.
Ikke siden 1970 har der været så få rejsende igennem terminalerne i Københavns Lufthavn. Dengang rejste 6,8 millioner. I 2020 blev det til 7,5 – et fald på 22,7 millioner i forhold til året før.
Med Corona-pandemien og den voksende sundhedskrise har 2020 været et historisk grimt år for luftfarten og for Københavns Lufthavn. Det er 50 år siden, vi har haft så få rejsende. Mange tusinder har mistet deres job i de omkring 1.000 virksomheder og flyselskaber, der var i lufthavnen inden Corona-krisen ramte og sendte os tilbage til 1970,” siger
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Ingen ”Bridge over troubled water” i 2020
1970 var året, hvor Richard Nixon var præsident i USA, Hilmar Baunsgaard (R) var statsminister i Danmark, Danmarks Radio annoncerede farvefjernsyn og Simon & Garfunkel erobrede verdens hitlister med “Bridge Over Troubled Water”.
Der har dog været svært at finde en ”Bro over de oprørte vande” og en vej ud af den globale krise, der ramte luftfarten i 2020.
Fraregner man tiden før COVID-19 lukkede verden den 15. marts, har der i CPH i gennemsnit været 9.749 rejsende dagligt i Corona-året. Så få daglige rejsende har der ikke været siden 1965. Dengang var der dagligt 9.559 rejsende.
De flyrejsende i Coronatiden har primært været forretningsrejsende samt vigtige familiebesøg. Kun i en kort periode i juli-august var der lidt sommerstemning med ferierejsende til de få lande, der ikke blev frarådet rejser til. I december rejste en del hjem til jul, så vi endte på 253.000 rejsende i julemåneden, et fald på knap 88 procent i forhold til sidste år.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Der er lys for enden af tunnellen
2020 har mest budt på triste billeder af tomme terminaler og bagagebånd, lukkede butikker og fly med kolde motorer på langtidsparkering. Men det bliver ikke ved. Der er lys for enden af corona-tunnelen, en vej ud af krisen.
”Nu venter vi alle på, at vaccinerne bliver rullet ud i Danmark og resten af verden i løbet af 2021. Det er stadig svært at spå om fremtiden, men forhåbentlig har regeringen ret, når den vurderer, at situationen vil se bedre ud til påske. Vaccinerne er vejen ud af krisen,” siger Peter Krogsgaard.
Den sikkerhed vaccinerne vil give, betyder at vi langsomt kan få livet tilbage og friheden til at rejse – især hvis vi får internationale regler omkring COVID-19 pas. Så lige nu forventer vi, at udviklingen vender i løbet af sommeren og at flyselskaberne igen får lidt luft under vingerne.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Lufthavnen skal altid være åben
Corona-krisen har ramt hele luftfarten hårdt. I Københavns Lufthavn har man siden sommeren måtte låne et større tocifret millionbeløb i banken hver måned for at holde åbent.
Vores vigtigste samfundsopgave og forpligtelse er at holde åbent for den vigtige luftfragt og de passagerfly, der stadig flyver. Vi skal holde døren åben til resten af verden – uanset hvad. Det gør vi i dag med bankernes hjælp og vores ejeres forståelse i en tid, hvor størstedelen af indtægterne er væk og lufthavnen er under pres.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Luftfragten er afgørende for Danmark
I de første hektiske uger efter lukningen af Danmarks grænser den 14. marts var der fokus på særfly med værnemidler og nødflyvninger, der hentede tusinder af strandede danskere hjem fra hele verden. Siden fulgte arbejdet med at fastholde den vigtige luftfragt.
Det er afgørende for Danmark at holde gang i eksporten og samhandlen med resten af verden. Så det er godt nyt, at luftfragten har klaret sig ok igennem krisen.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Mængden af luftfragt til det meste af verden med f.eks. fødevarer, medicin og maskiner faldt med blot 30 procent til 222.783 tons. Der var vækst for de rene fragtfly, mens mængden af ”belly cargo” på passagerflyene faldt, da mange ruter lukkede eller blev skåret kraftigt ned.
Rønne og Aalborg overhaler London
Corona-året fik også rykket godt rundt på top-10-listen over destinationer. I mange år har London været den suverænt største destination fra København.
Men som pandemien tog til i efteråret, og den smitsomme britiske corona-variant bredte sig til hele verden, skrumpede trafikken til den britiske hovedstad ind. I december faldt London til sjettepladsen – blandt andre overhalet af Aalborg og Rønne.
Traditionelt har indenrigstrafikken ikke fyldt så meget, da Danmark er et lille land. Men i takt med at verden er lukket, er indenrigsflyvningens andel af trafikken vokset fra fem til knap 17 procent i december.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Fakta om 2020 i CPH
- Lavpunktet ramte 9. april med 424 rejsende. Normalt er der dagligt 83.000
- April blev årets mest stille måned – også i bagagen hvor der kun blev sendt 7.050 stykker bagage afsted. I 2019 var det 590.861
- I december 2020 var der 167 daglige ankomster og afgange. I 2019 var der 614.
- Selvom der var langt færre fly, faldt antallet af fyldte flysæde fra 77 pct. i 2019 til 41 pct. i Corona-året (load-faktor).
- Ved årsskiftet var 9 butikker og serveringssteder åbne i terminalerne. Før Coronaen var der 150.
- Normalt er danske småkager topsællert til turisterne i Taxfree – især kineserne. De blev væk i 2020. Så årets topsællert blev skumslik – især Cloettas påskeskum.
- I 2020 blev der i kortere eller længere perioder fløjet på halvdelen af de destinationer, der blev betjent før Coronaen. Men antallet af afgange og ankomster faldt med 79 procent.
Skriv et svar