Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I denne uge går Københavns Lufthavn i gang med at udvikle fremtidens sikkerhedskontrol, der skal skabe endnu bedre kundeoplevelser ved på sigt at sikre, at passagererne kan gå igennem sikkerhedstjekket uden af tage computer og væsker ud af håndbagagen. Indtil da skal de rejsende sammen med medarbejderne være med til at afprøve nyt sikkerhedsudstyr for at finde den bedste løsning for en ny og fremtidssikret sikkerhedskontrol.
Københavns Lufthavn er i fuld gang med at udvikle den centrale sikkerhedskontrol, så det i fremtiden bliver endnu nemmere at komme igennem sikkerhedstjekket. Målet er, at alle rejsende skal opleve sikkerhedskontrollen som effektiv, tryg og stressfri.
Udviklingen af fremtidens sikkerhedskontrol løber over de næste par år på to dedikerede spor (23 og 24), hvor lufthavnen i første omgang afprøver to nye spordesign. Sporene er blandt andet længere og indrettet med flere pakkestationer, så flere passagerer ad gangen kan gøre deres bakker klar til screening. Der skal også indføres ny teknologi, og derfor ankommer der i løbet af foråret nyt udstyr til screening af håndbagage til de to udviklingsspor. Det nye udstyr er af typen C3, der kan vise avancerede 3D-billeder, og giver mulighed for at passagererne i fremtiden kan lade elektronik og væsker blive i tasken.
Johnnie Müller, der er sikkerhedschef i Københavns Lufthavn siger:
Flere passagerer og øgede krav til sikkerheden stiller naturligvis store krav til vores sikkerhedskontrol i CPH. Vi har konstant fokus på optimering af sikkerhedskontrollen, og hvordan vi kan forbedre passagerens oplevelse, når de går gennem lufthavnen. Derfor er det også afgørende, at de nye spor og det nye udstyr afprøves i drift, så både vores medarbejdere og de rejsende oplever det i virkelige situationer. På den måde kan vi i samarbejde udvikle den bedst mulige løsning for fremtiden.
Nyt screeningsudstyr til gavn for passagerer og medarbejdere
For at optimere sikkerhedstjekket endnu mere vil Københavns Lufthavn afprøve en række forskelligt screeningsudstyr, herunder C3-scannere fra flere forskellige leverandører. Derudover afprøver lufthavnen blandt andet også nye personscannere. På den måde skræddersyes den helt rigtige sikkerhedskontrol til lige netop Københavns Lufthavn, lufthavnens medarbejdere og de rejsende.
Til det siger Johnnie Müller at:
Vi ønsker, at fremtidens sikkerhedskontrol skal fremstå moderne, effektiv og højteknologisk. Men en god sikkerhedskontrol kræver først og fremmest, at vi finder den løsning, der passer bedst til vores lufthavn. Det betyder blandt andet, at det skal være en løsning, der passer til vores arealer, og at den skal hjælpe lige netop vores medarbejdere til at kunne yde den bedste service. Og så skal den være den bedste løsning for passagererne, som har mange forskellige behov. Til forskel fra andre lufthavne afprøver vi derfor også det nye udstyr og de nye spor i tæt samarbejde med både medarbejdere og passagerer, i stedet for at oprette et lukket testmiljø, som har svært ved at afspejle virkeligheden.
Nyt udstyr og mere effektive processer skal forbedre sikkerhedskontrollen for både de rejsende og medarbejderne. Det nye udstyr og spordesign giver i endnu højere grad medarbejderne mulighed for at hjælpe passagererne, så de får en bedre kundeoplevelse igennem lufthavnen, som ofte starter i sikkerhedskontrollen.
Forandring til det bedre kan også være svært
Fra denne uge kan man som passager i Københavns Lufthavn blive sendt igennem sikkerhedstjekket på de nye spor i spor 23 og 24 hvor de rejsende vil opleve, at det er lidt anderledes, end det plejer.
Johnnie Müller fortæller til slut:
Selvom fremtidens sikkerhedskontrol er en forandring til det bedre, så ved vi, at al forandring kan være svær. Vi gør derfor alt, hvad vi kan, for at guide de rejsende, der skal igennem på spor 23 og 24, til hvordan de kommer bedst igennem, og hvad der er anderledes. Det gør vi blandt andet ved at uddanne vores medarbejdere grundigt og med vejledende skiltning på og omkring sporene.
Fakta
- To nye udviklingsspor er blevet etableret i den centrale sikkerhedskontrol på spor 23 og 24.
- Udviklingen vil strække sig over de næste par år, som skal bruges til at finde den bedste løsning på, hvordan fremtidens spor og udstyr skal se ud
- Lufthavnen vil afprøve flere forskellige typer screeningsudstyr at typen CT, der kan vise avancerede 3D-billeder af håndbagage, der gør det muligt at lade væsker og elektronisk udstyr blive i håndbagagen.
- Andet sikkerhedsudstyr, bl.a. personscanner og skoscanner vil også blive testet
- Når den bedste opbygning af spor og udstyr er fundet, vil det blive implementeret på alle 25 spor
Foto: Københavns Lufthavn
Skriv et svar