Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Verden er igen lukket ned og det påvirker også landets største lufthavn. Københavns Lufthavn må lånet et større tocifret millionbeløb hver måned for at holde åben, så forretningsfolk og privatrejsende kan komme afsted.
I oktober faldt trafikken med 85,5 procent. De få passagerer er primært forretningsfolk, og rejsende der tager på familiebesøg. Hele verden er i Udenrigsministeriets rejsevejledning orange og dermed frarådes alle rejser ud af Danmark. Så det er kun indenrigstrafikken som reelt kan flyve frit.
Der var en smule optimisme i løbet af sommeren. Men Corona-smitten er taget til og verden er atter lukket ned.
Trafikken i frit fald
Det har sendt luftfarten i endnu et frit fald. I oktober var der blot 14,5 procent af passagerne tilbage i Københavns Lufthavn. Deres indtægterne er væk, men det er deres udgifter ikke. Derfor har vi set opsigelser og nu er for eksempel også natoperationerne for passagerflyvninger lukket ned for en tid.
Krisen i hele branchen er dyb. Flere end 6.000 ansatte i de mere end 700 virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn har mistet deres arbejde. Senest har Storbritannien skærpet rejserestriktionerne og lukket for al flyvning til og fra Danmark og Norwegian har måttet lukke ned i Danmark og resten Europa og sende 1.600 medarbejdere hjem.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
I oktober faldt trafikken yderligere. Der var 394.270 igennem terminalerne mod 2.727.549 i oktober sidste år, et fald på 85,5 procent. På en normal dag sidste år var der knap 800 ankomster og afgange dagligt til Københavns Lufthavn. I dag er der omkring 150 – og antallet falder. På en normal dag var 70-75 procent af flysæderne fyldt. I dag er det omkring 30 procent.
Smittetrykket stiger i Danmark og resten af verden og rejserestriktionerne er strammet yderligere. Uden umiddelbar udsigt til bedring har Corona krisen sendt luftfarten helt i rødt. Det gælder både lufthavne og flyselskaber. I Københavns Lufthavn må vi låne et større tocifret millionbeløb hver måned for at holde åben for den smule passagertrafik, der er tilbage – og for den nødvendige luftfragt.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Aalborg størst i oktober måned
At der er noget galt ses tydeligt på trafiktallene. Aalborg er i oktober måned den klart største destination ud af Københavns Lufthavn med 36.436 rejende.
Sidste år ved samme tid var London ellers den klart største destination med 1.675.972 rejsende. Aalborg havde på samme tid sidste år 587.257 rejsende. Så det er nogle meget voldsomme fald vi er vidne til.
Så at Københavns Lufthavn hver måned skal låne store millionbeløb for at holde sig i gang kan bruges som indikator på alle de andre danske lufthavn og virksomheder der er en del af branchen. De har det hårdt og det kan ikke blive ved uden at konkurserne kommer – det er kun et spørgsmål om tid. Seneste eksempel er Norwegian som lige nu er på vej ud i en regulær dødskamp.
Skriv et svar