Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det franske flyselskab La Compagnie gennemførte forrige uge deres første transatlantiske flyvning med en Airbuss A321neo. Selskabets første A321neo skal erstatte den ene af de to ældre Boeing 757-fly i flåden.
Sandsynligheden for, at du aldrig kommer til at flyve med det franske flyselskab La Compagnie er stor – og sandsynligheden for, at du heller aldrig har hørt om selskabet er heller ikke så mærkeligt. Det lille franske flyselskab har blot to ruter. Den ene rute mellem Paris og New York og den anden rute mellem Nice og New York.
Kun business class om bord
La Compagnie er på ingen måde flyselskabet for rigtig mange. Virksomheden blev grundlagt i 2013 under navnet Dreamjet og tilbyder kun business class om bord på deres fly. Flyselskabets formål er at tilbyde et eksklusivt produkt, der er 30-50% under det, som konkurrenterne tilbyder. De billigste billetter starter på omkring 10.500 kr. for en tur/retur.
La Compagnies Airbus A321neo har i alt 76 business class sæder som f.eks. kan lægges helt ned. Især i de nye Airbus A321neo er kabineproduktet kraftigt opgraderet i forhold til deres Boeing 757 fly. Udover sæder der kan lægges helt ned, er der nemlig også et moderne underholdningssystem, WiFi samt en masse andet, som man forventer at få om bord på et hvilket som helst business class produkt.
Hvad med bonuspoint?
Vælger du, at du vil flyve med La Compagnie på din næste rejse til New York, er det måske rart at vide, at flyselskabet har deres eget bonusprogram. Med MyCompagnie optjener man point når man rejser. Disse point kan bruges til nye flyrejser eller til f.eks. at lave ændringer på de “ikke fleksible billetter”. Udover at få point når man rejser, kan man faktisk også optjene point for at henvise andre rejsende til La Compagnie. Pointene kan derudover også bruges til at booke rejser med flyselskabet XL Airways.
Bonusprogrammet ser dog ikke ud til at give så mange andre fordele, hvilket nok ikke er så mærkeligt. Når alle om bord på flyet flyver business class, så betyder det ikke så meget om der er priority boarding og loungeadgang.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Martin på vores søsterside insideflyer.no
Lars siger
Det er ikke en A321neo, men derimod en A321LR. En A321neo kan ikke flyve Paris – New York uden mellem landing.
Hej Lars,
En A321neo har en range på 7400km og mellem Paris og New York er der “kun” lige godt 5900km. Så det kan fint lade sig gøre. Med hensyn til om det er en neo eller LR, så er LR en variant a A321neo og ikke som sådan en ny modelvariant set fra Airbus side. Der etableres 3 ekstra brændstoftanke, som tager af pladsen til bagage, men når La Compagnie udelukkende har business class sæder, så er det ikke et problem.
Se mere her: https://www.airbus.com/aircraft/passenger-aircraft/a320-family/a321neo.html#figures
Det er en A321LR som har en range på 7400KM. En standard A321neo har “kun” en operational range på omkring 5000KM
Hvis i kigger på plantesportter, vil i også se at det er en A321LR version som La Compagnie har.
For reference, the great circle distance between the two cities is 6,942 km (4,314 miles), and flights on average take 8 hours and 43 minutes. The maximum range of the A321neo is roughly 4,600 miles, so this flight pretty much uses up all of the aircraft’s performance.
https://www.lacompagnie.com/media/1731/la-co-a321-neo-launch_-final-_-21419.pdf