Air France reducerer på indenrigs ruterne

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Øget konkurrence fra såvel lavprisselskaber, men også fra højhastighedstog, får nu Air France og Hop! til at reducere indenrigstrafikken i Frankrig.

Mange legacy flyselskaber kæmper for øjeblikket for at forblive tilstrækkeligt konkurrencedygtige, især på kortdistanceruterne. Ofte adskiller deres produkt sig ikke tilstrækkelig og prisen er for høj. Det er også noget Air France kan mærke. Det franske nationale flyselskab skal ikke bare konkurrere med lavprisselskaberne, men også seriøse alternative transportmuligheder som det hurtige TGV-tognetværk. Air France har nu besluttet at reducere kortdistancenetværket i Frankrig.

TGV

TGV er et seriøst alternativ til flyet på indenrigs ruter i Frankrig. Det hurtige tog forbinder de fleste større byer i Frankrig. Mange lufthavne er også forbundet med højhastighedsnetværket, herunder Paris Charles de Gaulle lufthavn. Air France tabte ikke mindre end 90% af markedsandelen på de korte ruter fra Paris til byer, der kan nås med tog indenfor to timer.

Priserne på en togbillet er også blevet mere og mere overkommelige de seneste år. TGV behøver heller ikke at frygte en mulig flyafgift.

Low cost carriers

Budgetflyselskaber har etableret deres base på forskellige franske lufthavne de seneste år. Derudover er prispolitikken fuldt fokuseret på at tilbyde den laveste pris. Air France beskylder disse lavprisflyselskaber for ikke at bidrage til det lokale arbejdsmarked. Hovedsageligt fordi de ansætte ikke er fra Frankrig.

Tab

Alt det gør, at indenrigsruterne drives med tab. Mindre fly er allerede blevet anvendt på forskellige ruter gennem årene. Air Frances markedsandel på hjemmemarkedet er stadig omkring 65%. I 2018 kostede det indenlandske kortdistancenetværk et tab på 189 millioner euro. I 2017 var det 96 millioner. Siden 2013 har det franske nationale selskab tabt 717 millioner euro på disse ruter.

Reduceret kapacitet

Air France er nu tvunget til at hive i bremsen på indenrigsnetværket. Ved udgangen af 2021 skal netværket være reduceret med 15%. Dette kan opnås ved at tilbyde en lavere frekvens, mindre flytyper eller lukke visse ruter. Dette kan påvirke op til 465 jobs. Selskabet siger, at det ikke er nødvendigt at afskedige medarbejdere. I andre afdelinger af virksomheden er der stadig nok beskæftigelse. Der er åbnet en dialog med fagforeningerne om, hvordan dette skal udformes. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

 

Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Christian fra vores søsterside Insideflyer.nl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *