Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Airbus A321LR modellen er skabt til at kunne flyve langruter flyvninger og gøre det muligt for flyselskaberne at starte ruter op, hvor der er et mindre kundegrundlag end på de store ruter.
SAS har bestilt og fået leveret en ud af deres tre Airbus A321LR. Indtil videre står den desværre og venter i Københavns Lufthavn på at corona-pandamien åbner op. Som vi skrev i denne uge, så planlægger SAS med at bruge den første gang på ruten mellem København og Boston fra den 1. juni 2021.
Læs mere: SAS planlægger A321LR opstart den 1. juni 2021
JetBlue har også en større rutelancering i gang. De vil ind på det (normalt) lukrative marked mellem den amerikanske østkyst og Europa. Så de har også investeret i netop A321LR modellen og lanceret en meget flot kabine, som vi her på InsideFlyer glæder os til at prøve.
Deres første fly var på en over 9½ time lang test tur i går. Udover at vi gerne ville prøve flyet og kabinen, så var turen som de tog en meget flot rute. De fløj op af hele den norske kyststrækning og helt op forbi Tromsø og vendte om i den nordligste del af Finland.
Ud over at turen helt sikkert bød på nogle meget flotte billeder, så havde den jo også et helt andet formål. Den skulle teste flyet på de lange ruter som det er designet til at blive brugt til.
Fotografen Dirk Grothe har fået dette JetBlue A321LR på Airbus fabrikken:
Azores Airlines har den længste kommercielle rute lige nu
Azores Airlines har brugt deres A321LR på en rute mellem Lisabon og Bogota. Dette er en rute på lige under 10 timers flyvning.
Tidligere havde Air Transat rekorden på flyvninger lige under 9 timers flyvning. Så det er helt klart hvad flyselskaberne ønsker at bruge deres nye A321LR til og nogle ruter bliver tæt på den maksimale kapacitet for denne nye model.
Så med en rækkevidde på 7.400 km er det bestemt et fly, som Airbus vil få succes med. Især her efter corona pandamien, hvor det i de næste år frem mod 2024-2025 stykker ikke forventes at være oppe på niveau med 2019.
Det bliver spændende at se, hvordan SAS vil bruge deres to næste A321LR når de bliver leveret. Lige nu tænker vi at ruter fra Norge og Sverige til USA vil passe godt ind i en genstart efter corona pandamien.
Forsidefoto: JetBlue A321XLR (modelbillede). Kilde: Airbus
Skriv et svar