Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Lufthansa sendte mandag en pressemeddelse ud, hvor de fremlagde yderlige behov for at tilpasse selskabet. Dette rammer blandt andet organisationen og flyflåden.
Der var to helt centrale ting i den pressemeddelse, som Lufthansa udsendte mandag. Den første var at de nu mere eller mindre har parkeret deres fly af typen Airbus A380 og A340-600 permanent. Den anden er at der forsat er brug for at organisationen skal tilpasses og gøres mindre.
Ingen flyvninger med Airbus A380 og A340-600 planlagt
For at starte med flytypen Airbus A340-600, så var det ikke så underligt at denne type ikke kommer i luften mere. Flere flyselskaber, inklusiv SAS, har stort set fjernet alle deres versioner af netop A340 modellen fra deres flåde. Det er et fly med 15-20 år på bagen og derfor er økonomien i at flyve med dem ikke til stede. Især ikke når der kigges på at flyflåden skal nedjusteres og dermed fly skal forlade den. Så var det naturligt at kigge på denne ældre type.
Men Airbus A380 er en anden historie. Coronaen har reelt sat et “sidste søm i kisten” og en klar stopklods for flytypen. Dens primære formål var at kunne transportere mange passagerer på en gang og gøre det ganske komfortabelt. Det er der i de næste par år ikke nogen udsigt til at der bliver behov for, så da flytypen heller ikke er anvendelig til fragt, så betyder det at den ikke kommer i luften mere.
Det er i den forbindelse at Lufthansa må nedskrive den samlede værdi af deres flyflåde med 1,1 mia. euro. Flyene er stort set kun scrap værdien værd trods at ofte kun er 5-10 år gamle. Eksempelvis leverer Airbus snart den sidste fabriksnye A380 til Emirates, der også lige nu er eneste flyselskab som har dem flyene i fast rutefart igen.
Lufthansa fjerner 8 A380’ere og 10 A340-600’ere fra deres flåde. Tidligere havde de allerede fjernet 6 A380’ere. Vi regner også med at de fjerner alle deres Boeing 747 modeller, der er før den nyeste B747-8i model. I alt har antallet af fly som forlader Lufthansa flåde snart rundet de 150. Et tal der sagtens kan vokse de næst 6-12 måneder.
Flere opsigelser på vej
Udover denne store værdinedskrivning, så er der flere opsigelser på vej. Organisationen i Lufthansa skal tilpasses og det betyder opsigelser.
Lufthansa kommer ikke med præcise tal og det afhænger af hvilke hjælp de får til deres tredje genetableringspakke. Men Lufthansa har meldt ud at de forventer at over 20.000 arbejdspladser er i overskud.
Sammenligner vi med SAS så har de fjernet omkring 5.000 arbejdspladser, så når de to flyselskaber sammenlignes er tallet ikke så overraskende – det er dog et stort tal og de ansatte bliver arbejdsløse i en industri som er utroligt hårdt ramt og dermed ikke lige står og mangle nye ansatte.
Rejsemønster påvirker flyselskaberne
Som det er lige nu er der meget få der flyver på korte eller mellemdistancerne. Endnu færre flyver på langruterne. Sålænge dette er rejsemønsteret, så betyder det også at flyselskaberne har store udfordringer, da deres flåder typisk var todelt. En del til netop de kort og mellemlange distancer og så en del af flåde til langruterne. Et eksempel er igen SAS, som har fået 4 helt nye Airbus A350 leveret. 2 af disse har siden leveringen overhovedet ikke været ud at flyve med betalende passagerer endnu. Dette ændrer sig her i efteråret, hvor de begynder at flyve til USA og Kina igen. Men de har stået helt stille siden marts måned.
Så når rejsemønsterne er som de er, så bliver flyselskaber økonomisk hårdt ramt. Det er også derfor at mange i industrien rigtig gerne vil have at verden åbner mere op igen og tillader at folk fra for eksempel Europa kan besøge USA igen.
Lufthansas udmelding i går er i hvert fald en klar melding om at vi skal forvente at flere andre flyselskaber vil mangle penge, hvis ikke der snart sker noget for at åbne verden op igen og flyselskaberne kan starte med at tjene penge og dermed reducere det hul der er i pengekassen hver måned.
Skriv et svar