Lufthansa: Ny boarding procedure

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Lufthansa indfører nye grupper ved boarding. Passagerer på Business Class skal vente lidt. Sidder du på en vinduesplads, kan du gå om bord før passagerer med gangplads, når du rejser på økonomi klasse

Ændringen gennemføres i 5 tyske lufthavne og 28 lufthavne i det øvrige Europe. I første omgang slipper rejsende fra København og Billund dog for denne ændring i Danmark. Lufthansa venter også lidt med at gennemføre den nye procedure i Frankfurt og München.

Amerikanske flyselskaber er kendt for regelmæssigt at ændre i boardingen og opfinde nye grupper, der får højere eller lavere prioritet, når passagererne skal ombord. Hos Lufthansa har man stort set haft samme grupper og procedurer i de seneste år. Men fra 7. november 2019 har Lufthansa indført ændringer.

Boarding hos Lufthansa er baseret på nye grupper

Lufthansa vil også fremover opdele passagererne i bestemte grupper, der skal gå ombord på forskellige tidspunkter. Som vi kender fra tidligere hos Lufthansa vil nogle blive bedt om at gå ombord før boardingen officielt starter. Derefter vil passagerer i gruppen med høj prioritet blive bedt om at gå ombord. Endelig vil passagererne med en økonomibillet kunne gå ombord – men tidspunktet afhænger af, om man sidder ved vinduet, ved gangen eller i midten.

Her er Lufthansas nye grupper:

  • Pre-Boarding: Familier med spædbørn og børn under 5 år. Børn, der rejser alene og rejsende med begrænset mobilitet.
  • Gruppe 1: Medlemmer af Lufthansas loyalitets program Miles & More med høj status (HON Circle og Senatorer) samt passagerer med at guldkort fra andre flyselskaber i Star Alliance.
  • Gruppe 2: Passagerer på Business Class og Economy FLEX
  • Gruppe 3: Passagerer på økonomiklasse med en vinduesplads og deres medrejsende
  • Gruppe 4: Passagerer på økonomiklasse, der sidder på et midter-sæde og deres medrejsende
  • Gruppe 5: Passagerer på økonomiklasse med gangplads.

Hvis du går glip af boardingopkaldet for din gruppe, kan du gå om bord på ethvert tidspunkt derefter.

Det er interessant, at priority boarding (gruppe 1 og 2) er opdelt i to grupper, hvor passagerer i business class er degraderet til gruppe 2. Efter min mening burde de have været placeret i gruppe 1.

Boarding. Foto leveret af Lufthansa Media Lounge

Nyheden starter in Europa

Det ser ud til, at denne nyhed først vil starte i udvalgte lufthavne i Tyskland og Europa. I øvrigt er knudepunkterne Frankfurt og München ikke med fra starten. Her er listen over lufthavne med den nye procedure:

Tyskland

  • Køln/Bonn
  • Bremen
  • Münster/Osnabrück
  • Rostock-Laage
  • Paderborn
  • Sylt

Europa

  • Birmingham
  • Bologna
  • Budapest
  • Paris CDG
  • Dublin
  • Edinburgh
  • Firenze
  • Göteborg
  • Helsinki
  • Larnaka
  • London City
  • Lyon
  • Manchester
  • Malta
  • Marseille
  • Milano Malpensa
  • Nice
  • Porto
  • Bukarest
  • Mallorca
  • Prag
  • Riga
  • Sibiu
  • Sofia
  • Toulouse
  • Warszawa
  • Wroclaw
  • Zagreb

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Steffen og bragt på vores tyske søsterside.

Forside foto: Airbus A321-100. Leveret af Lufthansa Media Lounge. Fotograf: Mark Huss www.mark-huss.com



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Frank siger

    Ændringen indføres helt klart for at speede boarding op. I den forbindelse giver det mening at rykke business ned i gruppe 2, da de ofte spærre for *G medlemmer på Eco kan komme forbi. Men reelt betyder det ikke det store, da langt de fleste som rejser på Business alligevel har *G status.
    Jeg gad dog nok vide hvordan Lufthansa vil håndter medrejsende. Er det et krav at de alle er registreret på samme billet?

    • Henry Jørgensen siger

      Hej Frank. Jeg er helt enig med dig: Boardingen skal gå hurtigere. Det er også derfor, at passagererne på økonomi klasse bliver delt op i 3 grupper: Vindue, midtersæde og gangplads. Når passagererne har for meget håndbagage med, ender aben altid hos dem, der går om bord sidst. Altså passagerer uden status på økonomiklasse med en gangplads. Jeg har desværre ingen information om, hvordan man vil håndtere medrejsende, der ikke er registreret på samme billet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *