Fremtidens luftfart kræver store omvæltninger

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hvordan bliver flytrafikken mere bæredygtig? Det har IDA spurgt 133 flyeksperter om, og de peger på tre områder, vi bør satse på for at reducere udledningerne fra flytrafikken: Anvendelse af mere bæredygtigt brændstof som electrofuels, udvikle tekniske forbedringer af flyene og bedre trafikstyring, end man bruger i dag. Eksperterne vurderer, at de forbedringer kan medvirke til at reducere CO2-udledningerne i flytrafikken med 40 procent inden 2030.

Flytrafikken øges og øges år for år. Derfor er det også bydende nødvendigt, at der sker betydelige effektiviseringer i luftfartens brændstofforbrug, hvis det skal lykkes at reducere udledningen af CO2 og andre drivhusgasser.

Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA.
Lufttransport – Globalt antal passagerer. Kilde: IDA

Flytransporten forbruger store mængder af energi, som omsættes til CO2 og andre udledninger såsom NOx, H2O, SOx, sod og kulbrinter, der alle bidrager negativt til den globale opvarmning. Forskning viser, at flytrafikken alene bidrager med 4-5 procent af klimaforandringerne.

Teknologien på de mindre klimabelastende flyvninger kan også bidrage – især på de kortere ruter, hvor blandt andet batterier og brint ser ud til at være inde i en spændende udvikling. IDAs flyeksperter mener, at Danmark har potentiale til at blive en kommerciel spiller med hensyn til biobrændsel og syntetiske brændstoffer, men det kræver mere offentlig forskning. Derfor foreslår vi også, at der forskes massivt i electrofuels og batterier, for det er en af de langsigtede løsninger for en mere bæredygtig flytransport. Men spørgsmålet er, om der er politisk vilje til at gå de veje.

Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Udover massive investeringer i forskning på området, så bakker IDA også op om at gå afgiftsvejen, når det kommer til flytransport. Luftfarten har brug for forandring og flyafgifter – gerne differentierede alt efter hvor højt det enkelte selskab prioriterer klimaløsninger og indfaset over tid – kan bidrage til denne forandring.

Vi kan heller ikke komme udenom, at der i bæredygtighedens tegn skal afgifter på fly. Vi kommer længst, hvis vi finder fælles fodslag på europæisk plan. Men hvis ikke EU inden for et par år kan sikre flertal for en fælles flyafgift, så må Danmark gå i front og gøre det selv.

Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Hvor store CO2-reduktioner er mulige/realistiske i flytrafikken i 2030 (skøn i procent):

Anvendelse af mere bæredygtigt brændstof med mindre CO2-udledning:21%
Andre tekniske forbedringer:16%
Ændring i adfærd hos flyselskaber(fx bedre planlægning, trafikstyring og andre operationelle forbedringer)15%

Analysen er lavet på baggrund af svar fra 133 medlemmer af IDAs fagtekniske selskab IDA Fly. Data er indsamlet i juni 2019. IDA Fly er et samlingssted for ingeniører og andre, der inden for luftfarten beskæftiger sig med projektering, konstruktion, vedligeholdelse og drift af luft- og rumfartøjer.

Læs mere her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *