Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
DAT fløj i dag deres første tur med VIP-flyet mellem Aalborg og København. InsideFlyer var med for at teste produktet.
Kan det lønne sig at indsætte en 30 år gammel MD-83, udrustet udelukkende med Business Class-sæder, på ruten mellem Aalborg og København?
Måske ikke, men flyselskabet DAT, som i dag fløj deres første tur med det særligt indrettede fly på ruten, giver det alligevel et skud som en gimmick.
Klokken 17.45 lettede flyet på den 45 minutter lange tur til hovedstaden, med en halvfuld kabine – delvist besat af diverse journalister fra medier, som ligesom InsideFlyer havde øjnet det sensationelle produkts indtræden på markedet.
Plads til at boltre sig
Det er ganske vist ikke et Business Class-produkt, som vi kender det fra diverse langruter, hvor man kan lave sædet om til en seng og nærmest har sine egne kvadratmeter.
Men det er der heller ingen grund til, når flyveturen tager 45 minutter. Flyet når knapt flyvehøjde, før indflyvningen starter til Kastrup.
Til gengæld er det et bredt lædersæde, som på ingen måde afspejler flyets alder. Faktisk skal man kigge meget nøje efter, hvis man ikke er fly-kender for at spotte det er et aldrende fly man sidder i. Kabinen er lækker og tidssvarende.
Godt nok bærer motorenes brøl, når flyet sætter i gang, præg af at det ikke er en Dreamliner man sidder i – og CO2-aftrykket per passager er også derefter. Men kabinen dufter godt, og gulvtæpperne er pæne.
Forplejning
På den korte indenrigsflyvning serveredes der en dåseøl eller et glas gløgg. Her valgte vi en dåseøl, til trods for at gløgg både lød fristende, og var en sjov gimmick.
En kort fornøjelse
Man skulle tro at det er flyveturens varighed vi snakker om her, og indrømmet, man har lyst til at blive siddende i sit sæde længere end turen tager. Men det er faktisk noget helt andet vi snakker om, når vi siger at det er en kort fornøjelse.
Den 23. december er nemlig sidste gang i denne runde, hvor flyet indrettet med VIP-kabine kan opleves på ruten. Flyet er konfigureret til VIP, grundet en rute til Portugal, som DAT har prøvet kræfter med.
Om flyet med VIP-kabine kan blive fast inventar i fremtiden står endnu hen i det uvisse, men hvis det står til InsideFlyers rapporter ombord, kunne der sagtens være belæg for at fortsætte succesen.
Vi forestiller os i hvert fald, at pendlere på ruten ville være villige til at betale lidt ekstra for billetten, når man i sådan komfort kan rejse mellem de to landsdele – stadig på en brøkdel af den tid det tager i bil eller med tog.
Vel ankommet i København taxier flyet ind til standpladsen i Købehavns Lufthavn, og heldigvis skal vi med retur til Aalborg, for som en efter en tur i en rutchebane i Tivoli, sidder man nærmest med armene over hovedet og råber “en gang til!”.
Konklusionen er klar – vi er kæmpe fans af det nye produkt i det gamle fly!
Skriv et svar