Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Marriott Rewards Gold: elite status i mellemklassen. Selvom andre programmer, som Hilton Honors og IHG Rewards, får mere opmærksomhed her på InsideFlyer, er det alligevel værd at stå stille ved denne elite status. Den viser sig nemlig ikke at være så ringe enda.
I denne artikel vil vi se på, hvordan du kan opnå at blive Marriott Rewards Gold og hvordan du kan beholde din status. Det er nemmere end du måske tror. Derefter kigger på, hvilke fordele gør denne status interessant.
Optjening af Marriott Rewards Gold status
Det plejer at være det første man kigger efter, når du ikke kender et nyt loyalitetsprogram: hvad kræver de forskellige elite niveauer. For hotelkædernes vedkommende, plejer det at være et bestemt antal overnatninger. Det er også tilfældet hos Marriott Rewards. For mange vil grænsen virke afskrækkende: det kræver ikke mindre end 50 overnatninger for at opnå Gold status.
Heldigvis viser det sig ikke at være så svært i praksis. I modsætning til andre loyalitetsprogrammer, tilbyder Marriott Rewards næsten aldrig en status match. Sammenlægningen af Marriott Rewards og Starwood Preferred Guest var en undtagelse. Men frygt ikke, der er en hurtige måde at opnå Marriott Rewards Gold status. Det er nemlig muligt at lave en såkaldt status challenge. Først skal du nå op på Silver elite status. Det kræver 10 overnatninger på Marriott hoteller. Nogle gange har Marriott en kampagne hvor du kan optjene dobbelt antal overnatninger. Det vil gøre dig til Silver efter kun 5 nætter. Og husk: ophold betalt med point tæller med til elite status.
Så snart du har opnået Silver status, kan du sende en email til kundeservice med dit ønske om at lave en status challenge. Du vil efterfølgende modtage et tilbud per email. Du skal have seks separate (betalte) ophold indenfor tre måneder. Der er ingen minimum antal nætter per ophold.
Efter 16 nætter (eller 11 i kampagneperioder) har du Gold kortet i lommen!
Beholde Marriott Rewards Gold status
Fint, nu har du guldkortet, men du skal også sørge for at beholde det året efter. Det er også ret nemt. Du skal sikre dig, at du har mindst to overnatninger på Marriott hoteller året efter. Derudover skal du “gemme” 25.000 points. Hvis det ikke lykkedes, kan du tilkøbe nogle points. Du kan også overføre Starpoints til Marriott Rewards points (du får 3 Marriott Rewards points for 1 Starpoint).
Gunden til det hele er at Marriott hvert år har en Buy Back elite status kampagne. Til 25.000 points kan du købe det niveau du havde sidste år tilbage. En forudsætninger er, at du maksimalt kan købe et niveau over dit nuværende niveau. Derfor skal du mindst nå op på Silver.
Jeg kan selvfølgelig ikke love, at kampagnen kommer igen næste år, men den har været der de seneste år. Følgende medlemmer har tidligere kunne deltage i kampagnen:
- Normalt opnået Gold status (50 overnatninger)
- Medlemmer, som har gennemført en status challenge
- Medlemmer, som sidste år har købt deres status tilbage
Det kræver altså en smule indsats at beholde din status. På den anden side, hvis du har færre end 10 overnatinger i Marriott kæden om året, får du heller ikke mange fordele ud af din status.
Garanteret loungeadgang og morgenmad til to
Lad os starte med det allerbedste. Nogle vælger Hilton Diamond status fordi det inkluderer loungeadgang. Forståelig nok, for loungeadgang er rart: gratis morgenmad, kaffe og te ad libitum, vand, og om aftenen gratis snacks og fri bar. Det kan spare en del udgifter på turen.
Et af de store fordele hos Marriott over Hilton er, at loungeadgang er inkluderet allerede fra Gold status. Hos Hilton er det kun tilfældet, hvis du bliver opgraderet til et Executive værelse. Hos IHG får kun Spire leden en gang i mellem adgang (den officielle politik er ikke publiceret). Også hos Le Club Accor får kun medlemmer på det allerhøjeste niveau adgang, som ovenikøbet ser ud til at blive nægtet i ny og næ.
På Marriott hoteller i Europa får du morgenmad til to personer, hvis der ikke er en lounge tilstede. Hvis du ikke ønsker at gøre brug af morgenmaden, kan du få 750 points. I USA bliver du tilbudt morgenmad, hvis loungen er lukket. Og endnu bedre: hvis du ikke bliver tilbudt gratis morgenmad, får du $100 for ulejligheden.
Det skal dog nævnes, at loungeadgang eller morgenmad kun gælder for JW Marriott, Autograph Collection, Renaissance, Marriott Hotels og Delta Hotels. Du får altså ikke loungeadgang på Ritz Carlton hoteller.
Opgradering til et bedre værelse
Marriott Rewards Gold medlemmer får en opgradering til et bedre værelse. Den fordel er dog ikke garanteret, men baseret på tilgængelighed. Hos visse hotelkæder skal du ikke forvente en opgradering med et mellem elite niveau. Opgraderinger går oftest til medlemmer med den højeste status (eller kæder der simpelthen aldrig giver gratis opgraderinger).
Personligt har jeg haft gode erfaringer med Marriott angående opgraderinger. Den eneste gang hvor jeg ikke fik en opgradering, var på et hotel, som kun har et værelsestype. Og selv der fik jeg et værelse i en lidt større udgave.
Selvom opgradering af værelse ikke er garanteret, er det altså en stor fordel for Gold medlemmer.
Garanteret sent check ud og premium internet
En fordel, som du nok ikke altid har behov for, er at kunne checke sent ud. Men hvis du har en sen aftale, en afslappende weekend, eller en sen flyvning kan det være meget rart.
Hos mange hotelkæder er sen udcheckning ikke garanteret (Hilton, IHG, Accor). Det gælder også Marriot Rewards Silver medlemmer. For Gold medlemmer er sen udcheckning (kl. 16:00) garanteret på alle hoteller, undtagen “resort” eller “convention” hoteller, som vil være tydelig angivet.
Premium internet er også en fin fordel. Også den er kun tilgængelig for elite medlemmer med den højeste status i andre hotelkæder. Hos nogle hoteller er internettet så sløj, at premium internet kan gøre en verden til forskel. Ikke kun for Youtube og Netflix, men også hvis du vil arbejde.
Elite fordele også på reward ophold
Hos andre loyalitetsprogrammer gælder elite fordele ikke for reward overnatninger. Det er egentlig ret mærkelig: som hotel behandler du dine loyale kunder dårligere fordi de betaler med points? Det kan måske forsvares, at opgraderinger først går til betalende kunder med samme elite status.
Marriott har ikke taget sådan et forbehold med i deres vilkår. Elite fordele gælder derfor også på reward nætter. Derudover tæller de også med til næste års elite status.
Marriott Rewards Gold: konklusion
Som Marriott Rewards Gold medlem kan du regne med blandt andet garanteret loungeadgang, værelsesopgradering, garanteret sen udcheckning, og premium internet. Derudover gælder elite fordele også for ophold betalt med points. Det er forholdsvis simpelt et nå og beholde Gold status. Det gør Marriott Rewards Gold til en fantastisk elite status Muligvis den bedste elite status i mellemklassen.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Sander de Jonge fra vores søsterside Insideflyer.nl
Er klar over at denne artikel er nogle måneder gammel, men jeg er mest spændt på hvad der sker efter den 18 august. Jeg har nemlig haft Marriott Guld pga deres samarbejde med United, som gjorde, at man ved at optjene guld status hos United kunne få guld status hos Marriott. En ofte overset ‘nem’ metode, hvis man vil optjene point hos en international Star alliance partner i stedet for SAS eller LH. Jeg håber virkelig det fortsætter efter 18 august!
Vi er mange som er spændte på hvad det nye program i detaljer vil betyde. Så vi venter spændt på om halvanden uges tid 🙂
Det er mit indtryk at det er sværere at finde et hotel fra marriott (SPG eller for den sags skyld Hilton) i Europa på forretnings rejser – deler andre den samme opfattelse?