Med Uber på el: Billigere elbiler til Uber-chauffører

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Mens Uber herhjemme er blevet forbudt, så fortsætter forretningen i andre lande. En ny aftale betyder, at langt flere i fremtiden kan køre Uber med grøn samvittighed. 

Renault har sammen med alliancepartneren Nissan underskrevet et Memorandum of Understanding (MoU) med Uber. Formålet er at skaffe de chauffører, der benytter Uber app’en, billigere elbiler. I første omgang gælder det chauffører i UK, Frankrig, Holland og Portugal. 

Aftalen er netop blevet offentliggjort, og er en del af Ubers ambition om at blive en Zero Emission mobility platform. 

Allerede om fem år vil 50 procent af alle kørte kilometer hos Uber ske i elbiler (Amsterdam, Berlin, Bryssel, Lissabon, London, Madrid og Paris). Det betyder, at Ubers kunder specifikt vil kunne vælge en elbil, når de bestiller en Uber. 

I den nærmeste fremtid vil Renault, Nissan og Uber sammen undersøge, hvordan et tæt samarbejde kan øge hastigheden, så elektriske biler og det elektriske økosystem vil udvikle sig endnu hurtigere. 

Denne MoU med Uber er en anerkendendelse af vores evne til at komme ind på nye markeder og være med til at understøtte den elektriske transformation. I dag høster vi frugterne af vores konkurrencekraft: Et attraktivt EV tilbud (Zoe), der er med til at sikre, at elbilerne udrulles i stor skala. Vi har arbejdet tæt sammen med lokale myndigheder gennem de seneste år for at kunne tilbyde løsninger til de stigende udfordringer vi ser i transportsektoren. Med aftalen står vi sammen om at accelerere denne bevægelse.

Gilles Normand, SVP, Groupe Renault. 

Kommentarer

  1. Kim siger

    Så vidt jeg husker, så er det med den nye taxalov netop ikke ulovligt for Uber at køre i Danmark, forudsat de følger reglerne som alle andre virksomheder.

    Uber valgte dog ikke at fortsætte…

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Som vi husker det, så var problemstillingen, med de nye regler, at det krævede at der skulle være en “central” i DK, samt at alle biler skulle have ting som taxameter, sædesensor, kamera etc. installeret i bilerne. Da dette ikke gav mening med et princip med at det var biler som ikke kun var brugt som taxa, så var det ikke muligt at gennemfører. Så loven åbnede som sådan op – men havde forsat nogle meget specifikke krav som gjorde det meget svært.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *