Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I Karup ånder de lettet op, da der i går blev meldt ud at et andet flyselskab har valgt at gå ind på ruten til København fra oktober. Dermed fortsættes ruten som DAT lukker ned her i slutningen af denne uge.
Da DAT meldte ud at det ville stoppe ruten, grundet manglende passagergrundlag, så var Ulrik Wilbek, som er bestyrelsesformand for Midtjyllands Lufthavn, meget hurtigt ude og sige, at der var sat gang i et arbejde for at finde en afløser. Denne afløser er nu fundet og en kontrakt underskrevet.
Ulrik Wilbek sagde i går til TV Midtvest at:
Den nye operatør ønsker først at få det hele offentliggjort, når alle tidspunkter for afrejse er faldet på plads med Kastrup Lufthavn, og man kan begynde at bestille billetter. Det kan man på fredag.
Ulrik Wilbek, bestyrelsesformand for Midtjyllands Lufthavn
DAT har sidste afgang på fredag
DAT stopper på ruten den kommende fredag og dermed er det slut med at se dette på afgangstavlen i Københavns Lufthavn:
Jesper Rungholm forklarer til TV Midtvest at:
Med det indtjeningsgrundlag, vi har set – og forventer – kan det ikke hamle op med stærkt øgede omkostninger i branchen.
Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT.
Hvem overtager?
Da vi først kan købe billetterne fredag, så er der endnu ikke meldt noget ud om hvilket flyselskab, der tager over.
Vi har kigget rundt på mulighederne og flere har nævnt SUN-air tidligere som en mulig overtager. Dette er en mulighed, men vi forventer at vi skal finde svaret i et flyselskab, som har mindre fly og dermed vil kræve et mindre antal passagerer per afgang.
Derfor kunne vi forestille os at AIS Airlines kunne være flyselskabet som tager over. Det skyldes flere grunde:
- De flyver i øjeblikket fra lufthavnen i Esbjerg til Stavanger 6 dage om ugen
- De har ytret ønsker om at kunne flyve til København fra Esbjerg
- De benytter flytypen Jetstream 32 og plads til 18 passagerer
Det er derfor en ret god mulighed for dem at komme mere ind på det danske indenrigsmarked – måske endda arbejde med en trekantsrute mellem Esbjerg, Karup og København.
Udover AIS Airlines og SUN-air, så er Sprint Air med deres Saab 340 også et bud. Men deres fly kan tage 33 passagerer og det er nok lige rigeligt, men fortsat mere rentabelt end en DAT ATR72 som tager enten 66 eller 72 passagerer.
Listen over flyselskaber der har prøvet krafter på ruten bliver nu lidt længere. Før DAT har SAS, Norwegian og Cimber-Sterling også prøvet at få ruten til at blive noget der var økonomisk rentabelt – alle uden held.
Læs vores anmeldelse af AIS Airlines mellem Esbjerg og Stavanger her:
Skriv et svar