Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Ifølge det britiske tabloid medie The Daily Mail står British Airways til at miste en Skytrax stjerne. De igangværende besparelser på passagerområdet hos selskabet danner basis for en mulig nedgradering. British Airways’ Skytrax rating ville dermed gå fra 4 til 3 stjerner.
I 90’erne pralede British Airways i deres reklamer med at de var “the worlds favourite airlines”. Tiden har siden ændret sig. Ryanair, Easyjet og andre low-cost carriers æder sig ind på markedsandel af det forhenværende statsselskab. Og tilsynelande er det nye motto hos OneWorld medlemmet “if you can’t beat them, join them”, som i sidste ende kan betyde at British Airways kan miste en Skytrax stjerne.
Spansk spareiver
Siden spanieren Alex Cruz har stået i spidsen for det britiske selskab er sparekniven flittig brugt. Den forhenværende direktør for Vueling, low-cost datter i IAG som også er moderselskab til British Airways, har meget lidt affektion med et luksusimage af British Airways og ser ud til kun at kunne tænke i besparelser. Afstanden mellem sæderne er blevet mindre, forplejening i Economy Class på de korte og mellemlange ruter er blevet mod betaling, og ligeledes sædereservation. BA har også introduceret nye prisklasser hvor kun håndbagage er inkluderet.
Også på de lange ruter klager flere og flere passagerer over lavere kvalitet. Man hører ofte beretninger fra passagerer om at der ikke var nok måltider. Derudover er mange tjenester blevet outsourcet til eksterne firmaer. Selvom British Airways afviser det, peger mange netop på disse besparelser som grundlæggende årsag til IT nedbruddet forleden.
Lavere kvalitet end Aeroflot
Besparelserne har nu også fået indflydelse på stjerneratingen hos Skytrax. Direktøren for ratingselskabet, Edward Plaisted, påpeger at selv Aeroflot klarer sig bedre. Der må jeg nok tilføje at Business Class hos Aeroflot faktisk er ret fint, men forplejningen i Economy Class ikke ligefrem er gourmetklasse.
British Airways har siden Skytrax startede for 20 år siden, haft 4 stjerner. De prestigiøse 5 stjerner er forbehold en håndfuld selskaber som Singapore Airlines og ANA.
Hvor meget en Skytrax rating reelt er værd vil jeg lade ligge i midten. Organisationen har tidligere været beskyldt for at man nærmest kunne købe sig til stjernerne. Også ikke alt for gunstige anmeldelser skulle blive værget fra websitet. Med ikke desto mindre, en mulig nedgradering, sammen med de medfølgende højlydte overskrifter i de britiske tabloid medierne, vil ikke have en positiv indflydelse på British Airways’ allerede falmende ry. Måske et godt tidspunkt for bestyrelsen at indse at kun at tænke på besparelser ikke er vejen til lykken.
Se her hvad CEO for British Airways Alex Cruz tidligere sagde om kommende tiltag for at forbedre servicen på især deres long haul Business Class (Club World).
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Steven Tor fra vores søsterside Insideflyer.nl
[…] at jeg tydelig kunne mærke forskel med selskaberne fra Mellemøsten og at British Airways havde mistet en SkyTrax stjerne. Purseren kunne fortælle at British Airways udmærket var klar over det og at der til efteråret […]