Når destinationen ikke er målet

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Mange tænker på flyvninger, som en del af en rejse, som bare skal overstås. Men hvad er flyveglæde egentlig, og findes det?

Når mange tænker på flyveglæde, tænker de på en behagelig stol, god service, nul forsinkelser, og ingen turbulens. Jeg havde det på samme måde, indtil jeg en dag kom ud, og oplevede på egen krop, hvad flyveglæde i virkeligheden betyder!

I dagligdagens ræs, er det sjældent, at man oplever andet, end indersiden af en Boeing 737, og en tur igennem lufthavnen. Dette er det billede, der oftest vil komme til syne, når man nævner udtrykket “flyvning”. Vi glemmer nemlig, at flyvning er meget andet, end “bustransport i luften”. I dag vil jeg give jer et indblik i fritidsflyvernes verden, hvor flyvning lige pludselig bliver sjovt.


 

Klokken er omkring middag, og jeg og min gode ven, er på vej til Beldringe lufthavn, som så mange gange før. Min ven; Lasse, har PPL (Privat Pilot Licence) og  ham og jeg, nyder hvert et sekund, vi har sammen i luften. Vi tilføjer nemlig en ny dimension til flyvning, som gør at det lige pludselig går hen, og bliver sjovt.

Vi kører over til hangaren, hvor vores lejede fly står; en Cessna Skyhawk, som vi skal tilbringe de næste 2 timer af vores dag i. Lasse går i gang med det sædvanlige tjek, af flyets systemer, imens jeg tilslutter headsets, og gør klar til flyvningen. Da checket er færdiggjort, skubber vi flyet ud af hangaren, og gør klar til en god lang flyvetur. Planen er at den i dag, skal koncentreres omkring punktet ODIN, som ligger ud for den nordfynske kyst. Derudfra flyver vi bla. op til Samsø, ud over storebælt, men også ind over det nordfynske land.

Hele turen kommer til at foregå under skyerne, og vi er dermed sikret udsigt til et solskinsoplyst danmark, i foråret, på første række. Det er helt fantastisk, at se alt det man kender fra nede på jorden, oppe fra luften.

Flyets systemer tjekkes i hangaren.
Flyets systemer tjekkes i hangaren.

Vi kørte flyet, over på tankpladsen, og fyldte rigeligt brændstof på, til at kunne flyve i 5 timer, selvom vi kun skulle flyve i 2. Dermed sikrer vi, at have nok brændstof, til de fleste situationer. Vi taxier herefter ud mod banen, og laver en motor-prøve, for at tjekke, at alt er som det skal være. Herefter kontakter vi tårnet, og på ganske få minutter er vi i luften. Suset, som du kender i maven, når flyet gasser op, for endeligt at forlade banen, er helt ubeskrivelig i denne form for fly. Flyet er meget mere livligt, og er 100% menneskestyret. Det gør, at det er i stand til næsten hvad som helst, og sikrer mig, og min makker, 2 sjove timer i luften. Det at flyet er meget lille, og manøvredygtigt, gør at flyvningen bliver meget mere interessant.

IMG_4435
Flyet tankes inden afgang.

 

Vi flyver nordpå, og øver på at bruge instrumenterne, hvilket er vores mål med dagens flyvning. Derfor er det ikke kun udsigten, der skal nydes, men vi skal også afprøve forskellige situationer, der ligger uden for det man oplever på en normal flyvning. Vi starter med at navigere lidt, frem og tilbage imellem nogle punkter, for at få afbalanceret flyet korrekt. Herefter flyver vi ud over storebælt, hvor det rigtigt sjove begynder.

IMG_4440

 

Ude over storebælt begynder øvelserne med at oprette sit fly, fra ukontrollerede situationer, kun ved brug af instrumenterne nemlig. Vi laver bla. Stall, hvor man trækker næsen på flyet, så langt op i luften, at flyet begynder at falde, pga. manglende løfteevne, og derefter oprettede vi flyet igen. Derudover drejede vi flyet ind i unormale situationer, og rettede det op igen.

Vi øvede os også i at navigere, kun ved brug af instrumenter, og spærrede derfor vores udsyn i cockpittet, og styrede kun ved brug af instrumenter og gps.

IMG_4445
Storebælt set fra luften

 

Herfra fløj vi rundt over det nordfynske, og nød udsigten, hvorefter vi satte kursen imod banen, hvor de næste øvelser skulle foretages.

IMG_4449
Området omkring banen, hvor de næste øvelser skulle foretages.

 

Her skulle vi nemlig øve os på at finde hele vejen ned til banen, uden udsyn, dermed blev udsynet igen spærret, og ved hjælp af en radiosender på jorden, kunne vores instrumenter guide os hele vejen ned til banen. 15 meter over jorden, fjernede vi skærmen, der spærrede vores udsyn, og konstaterede at vi lå lige til at lande på midterlinjen, vi trak hårdt op, og prøvede gentagne gange, for at blive gode.

Herefter cirkulerede vi endeligt ned til banen, og landede en gang for alle. vi taxiede ind til hangaren, og trak flyet ind, og hermed var vores tur slut for i dag. Det bliver dog langt fra den sidste, for mig og Lasse har nemlig en fælles glæde ved at flyve, som ikke kan erstattes af hverken rutefly eller eksotiske destinationer.

 

Flyet trækkes i hangar, efter en god lang flyvning.
Flyet trækkes i hangar, efter en god lang flyvning.

Man kan (som overskriften også indikerer) sige, at flyveglæden i sig selv er nok, uanset om det er udsigten, eller de mange sjove manøvrer der driver en, og at en destination ikke behøver være målet med flyve.

Vil du opleve flyveglæden selv, men kan du ikke selv flyve et fly? Så kan du også leje et privatfly!



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *