Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det italienske flyselskab Alitalia har i mange år haft ondt i økonomien. Omridset af den næste redningsplan begynder at tage form.
Det er næppe undgået nogen, som følger med de internationale flynyheder, at det italienske nationale flyselskab Alitalia har været syg i årevis. Skuffende resultater, manglende investering i flåden samt service, og tvivlsom forretningsdrift har drevet selskabet ind i et hjørne. Finansiel støtte måtte komme fra staten i flere omgange. Fra konkurs og nødlån på €600 millioner Euro i 2017 til nationalisering i 2020. Der har været planer om et nyt nationalt flyselskab i nogen tid efterhånden. Og det ser ud til at komme tættere på.
Alitalia
I det sydeuropæiske Italien er Alitalia klart det største flyselskab med indenrigs og europæiske forbindelser samt interkontinentale ruter. På grund af Corona-krisen havde flyselskabet reduceret antallet af destinationer og afgange kraftigt. Men flere destinationer er nu igen blevet tilgængelige. I oktober forventer selskabet en vækst på ca. 30% i forhold til august. Denne måned er der planlagt mere end 1.600 flyafgange om ugen til 45 lufthavne (hvoraf 19 er i Italien). Buenos Aires, Tokyo Haneda, Algiers og Israel er planlagt som destinationer på mellemlang og lang afstand.
Udfordringer
De sidste år har ikke været let for Alitalia. Det udfordrede selskab havde alle mulige problemer, og staten måtte komme til undsætning flere gange. Samarbejde med andre flyselskaber som Etihad viste sig heller ikke at være den gyldne løsning. Det er klart, at der er behov for drastiske reformer for at gøre flyselskabet rentabelt igen. Men det er netop problemet. Det viste sig ikke at være så let at gøre Alitalia “fit for the future” igen. Derfor ser man nu på at oprette et nyt flyselskab i stedet for.
Nyt navn
Flere og flere detaljer er nu blevet kendt om det “nye flyselskab”. Der er blandt andet tale om et muligt køb af et antal Boeing 787 Dreamliners til erstatning for Alitalias forældede langdistanceflåde. Forskellige medier skriver nu, at den italienske regering har ryddet den (lovlige) vej for et nyt flyselskab, der stadig bærer navnet “ITA” eller “Newco”. Det er altså et foreløbigt firmanavn og endnu ikke det endelige navn. Diskussionerne om, hvilke medarbejdere der skal overføres til det nye selskab, og hvilke fly der skal tages med, skulle være i fuld gang. Ifølge lokale italienske medier skulle det nye firma starte i begyndelsen af 2021.
”Med fødslen af [det nye flyselskab] står vi over for en ambitiøs udfordring, som skal imødekommes for at udstyre bidragsydere med et konkurrencedygtigt og kvalificeret luftfartsselskab”.
Beskæftigelsesminister Nunzia Catalfo
Skyteam alliance
Alitalia var en del af SkyTeam gennem et samarbejde med blandt andet KLM og Air France. Om det nye italienske flyselskab også vil være en del af SkyTeam eller en anden alliance er endnu ikke kendt. Et muligt SkyTeam-medlemskab kan være interessant for danske rejsende på grund af gode forbindelser via Amsterdam eller Paris. Det kan give nogle gode forbindelser, og måske også gode priser, især til de mindre italienske og andre sydeuropæiske byer.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Christian fra vores søsterside Insideflyer.nl.
Skriv et svar