Alitalia får et nødlån på €600 million

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Blækket på vores artikel om at Alitalia havde indgivet konkurs var ikke tørt, før selskabet blev reddet endnu en gang i sidste øjeblik. Ligesom en kat med 9 liv, er den italienske regering igen trådt til i form af et nødlån.

I sidste uge afviste personalet med 77% af stemmerne en omstruktureringsplan, som indeholdte en investering fra hovedaktionæren Etihad Airways og et konsortium af andre selskaber på ikke mindre end 2 miliarder Euro. Tidligere på ugen offentliggjorde bestyrelsen, efter samråd med aktionærene, beslutningen om at aktivere “amministrazione straordinaria”.

Proceduren kan bruges af italienske selskaber for at afværge en truende konkurs. Når proceduren bliver aktiveret, bliver bestyrelsen for selskabet erstattet med en administrator udpeget af regeringen, som skal undersøge om selskabet står til at redde. Det kan ske ved at sælge dele af selskabet, nedskæringer gennem fyringer, eller på andre måder. Administratoren kan også vælge at kaste håndklædet i ringen og formelt ansøge om konkurs.

Alt pegede på at enden var kommet for Alitalia. Ikke mindst fordi adskillige medlemmer af regeringen havde udtrykt deres uvilje til at kaste endnu flere penge efter selskabet. Også befolkningen havde vendt sig imod endnu en redningsaktion fra regeringen.

Alitalia prosecco
Slut med selskabets prosecco?
Men de sidste dage kom der andre lyde fra regeringen. Der blev blandt andet peget på de økonomiske konskvenser ved selskabets forsvinden. Og så offentliggjorde regeringen, ikke helt uventet, i aftes at det ville stille et lån til rådighed på ikke mindre en €600 millioner.

Konsekvenser for rejsende

Med det nye lån ser det ud til at selskabet har fået lidt pusterum. Spørgsmålet er hvor længe? Efter et egentlig bankerot i 2009 og indtil flere redningaktioner, senest af Etihad Airways der købte 49% af selskabet i 2014, spekulerer mange om den sidste dråbe er nået. Mange rejsende spørger derfor sig selv hvad konsekvenserne vil være ved en eventuel konkurs.

Hvis du har købt en rejse hos selskabet og betalt med et kreditkort, vil du i princippet kunne få dine penge refunderet af kreditkortselskabet. Rejsen vil selvfølgeligt ikke blive gennemført, men du vil ikke tabe dine penge. Samme beskyttelse gælder dog ikke altid ved betaling med et debitkort, som Dankort, og det er derfor en god ide at betale sine rejser med et kreditkort.

Hvis du har købt din rejse hos et andet selskab som del af en pakkerejse, vil selskabet gør hvad det kan for at finde en anden måde af få dig frem til destinationen.

Hvad med MilleMiglia?

Er du medlem af MilleMiglia og har du mange points på kontoen? Så har jeg kun et råd: brug dem! Bestil en rejse hurtigst muligt og helst ved et partnerselskab. Hvis selskabet måtte gå konkurs, er dine points tabt. Hvis selskabet bliver delvis overtaget, kan det være at programmet bliver afskaffet eller devalueret.

Arrivederci Alitalia?

Hører Alitalia snart fortiden til? Chancen er der, men det er ikke sandsynligt. Ingen italiensk politiker er interesseret i at blive beskyldt for 12.000 ekstra arbejdsløse. Heller ikke EU ser indtil videre ud til at bekymre sig ret meget om den skjulte statsstøtte som selskabet modtager gang på gang.

På den anden side var der heller ikke nogen der troede på at Sabena kunne gå konkurs tilbage i 2001. Men selskabet gik ned alligevel. Måske er der alligevel grænser til den italienske regerings tålmodighed og vil den ikke længere smide penge i det bundløse hul. Der er nok heller ikke endnu en Etihad der redder selskabet i sidste øjeblik. Men for nu kan selskabet flyve et par måneder mere… volare!

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af Steven Tor fra vores søsterside Insideflyer.nl

Kommentarer

  1. Frank Kjeldsen siger

    Vi er jo alle trætte og oversvømmet i kampanger om point hist og her, og i alle brancher og firmaers kampanger.
    .
    Ja selv når vi forlader et ganske normalt supermarket, hvad end det er i Split Kbh Berlin eller Paris, sidder der næsten altid et forsøg på klæbe pointsamlemærker op af ens ærme til skulderen.
    .
    Et kort tilknyttet er en god ide for stamkunder, men ellers vær regulær, og drop alle disse samlepoint.
    .
    Vi’ gider nemlig ikke mere, vi har fået nok af hemmelige priser, point, bonusser mv.; og det er lige før vi vil betale mere selv som stamkunde, blot for at slippe for al dette virvar.
    .
    En ting er dog ved nye tiltag loger ruter mv. en nyheds og stamkunde e mail note, samt at man som stamkunde med et kort, kunne tænkes at have goder.

    Mvh. Kjeldsen Side Tyrkiet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *