Nordic Choice Hotels og konkurrent til kamp mod madspild

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Gennem initiativet “Reducer madspild 2020” kaster Nordic Choice Hotels sig yderligere ind i kampen om bæredygtig madservering. Nordic Choice samarbejder på området med konkurrenten Scandic.

– Selv om madproduktion er meget ressourcekrævende, havner hele 30 procent af verdens mad alligevel i skraldespanden. Det er et enormt klimaproblem, og derfor arbejder vi i Nordic Choice Hotels benhårdt på at reducere madspild. Siden 2012 har vi reduceret tallerkenstørrelser, introduceret doggy bags, nudget gæster og vejet madaffald dagligt for at nå vores mål. Nu vil vi tage det et skridt videre.

Cathrine Dehli, Head of Sustainability hos Nordic Choice Hotels

20% besparelse

Arbejdet har resulteret i tæt på 20 procent mindre madaffald på flere af Nordic Choice´s største hoteller. Ved at gå med i initiativet “Reducer madspild 2020” skal mængden reduceres yderligere 20 procent i forhold til i dag, men nu skal det ske i samarbejde med konkurrenterne. Initiativet indebærer at måle omfanget af madspild hos den enkelte samt bidrage til at etablere statistik på madspild fra hoteller, restauranter og kantiner i Norge.

−Systematisk kortlægning af madspild på serveringsstederne, fra køkkenets produktion til gæsternes tallerkener, er helt nødvendig for at forebygge madspild i værdikæden. Det giver en positiv effekt på bundlinjen, for miljøet og for samfundet

udtaler Anne-Grete Haugen, Matvett

Udover individuel reduktion af madaffald, indebærer den treårige aftale også udvikling af fælles redskaber til måling og rapportering, oplæring af ansatte og videreudvikling af kommunikation med gæsterne. Nordic Choice Hotels har sammen med konkurrenten Scandic, kantineleverandøren SiO Mat og Drikke, leverandørerne ASKO og Unilever, NorgesGruppen og Matvett været med til at udarbejde konceptet.

-Det er helt klart et ambitiøst initiativ, men for at nå FNs nye klimamål er der brug for tiltag som rykker noget. Desuden har vi i Nordic Choice aldrig været bange for en udfordring, slutter Dehli.

 

Kilde: Choice.no

 Oprindeligt udgivet af Peter Fox på InsideFlyer.no

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *