Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
En gammel ven skal nu på pension efter at have arbejdet hårdt for SAS siden midten af 1980’erne. Der er tale om SAS MD80 serien som har den sidste kommercielle tur den 26. oktober 2013 fra ARN-CPH.
Dette skulle fejres og via en stor indsats på blandt andet Bonusfeber blev en hel MD80 Bjarne Viking / SE-DMB) charteret ind til at flyve en varieret flok mennesker fra Oslo – Stockholm – København. Det sidste ben som normalt varer cirka 60 minutter varer på denne tur 3½ time. Det er netop dette som er hovedtemaet i denne NordicDO og som jeg deltog i fredag den 20. september 2013. Derudover var der i samarbejde med Carlson Rezzidor arrangeret overnatning i Oslo på Radisson Blu Plaza og sidst men ikke mindst i København på Radisson Blu Scandinavia.
Det hele startede på Radisson Blu Plaza i Oslo hvor der om aftenen var en velkomst reception til NordicDO og så ellers social hygge med resten af deltagerne på morgendagens flyning.
Næste morgen kl 0830 var der checking i OSL og der var arrangeret seperat check in. Da alle sikkert havde mindst 1 guld kort var det ens for alle og dermed stod alle 140+ personer i kø
Dagens flyvning var en noget speciel rute der besøgte 3 hovedstæder i Skandinavien – Vi startede i Oslo og fløj til Stockholm og turen endte i København.
Oslo til Stockholm
Så var ved klart ved gaten til boardingen gik i gang ved gate 44 i Oslo. Læg mærke til den lidt mærkelige omkring destinationen – der stod reelt København via Stockholm. En meget “normal” og logisk rute fra Oslo
Der var også pyntet pænt op i kabinen som crewet selv havde betalt og arrangeret. Dette var bare super at komme ind og se den dedikation som hele crewet havde lagt i dette. Kan kun igen sige “mange tak for dette” 🙂
En safety demo skulle også laves men denne gang med special “guest start” i en af passagerne som fik lov til dette under kyndig vejledning fra purseren.
Så afsted. Denne korte flyvning var afskeden med Oslo og det blev gjort med manér. Der var aftalt en vandkanon salute inden take off.
På denne flyvning var der godt 50 min og dermed skulle en fuld service til alle gøres i et ret hurtigt tempo. Der var også drinks service og dermed Champagne til dem der havde købt business class og den nu faste mousserende vin til economy.
Her er hvad der på dette segment blev serveret på economy:
En af deltagerne på turen havde lagt højeste bud ind på en auktion og vundet retten til jump seat på flyvningen. Og denne unikkechance blev udnyttet med masser af smil og dokumentation.
Eventet i Stockholm
Efter en fin ankomst til Stockholm blev vi modtaget i gaten og vi skulle til en god lille event i SAS Loungen hvor der var lidt god mad og drikke og en kort tale omkring Eurobonus. Inden vi gik afsted skulle der lige tages lidt billeder af vores dejligt fly der bragte os rundt i dag (det var helt sikkert dagens mest fotograferede fly i hele SAS flåden):
Det var Vice President der var forbi og fortælle lidt om hvordan det var nu, men også løfte en lille smule af sløret af hvad der kommer til at ske her i efteråret af nye ting – det såkaldte Eurobonus 2.0 som det er kaldt af mange. Der vil som tidligere nævnt komme nogle ændringer hvor den største er et nyt level mellem GOLD og PANDION. Der var desværre ikke noget mere konkret i selve talen. Vi må alle vente lidt endnu og forsat gætte mere eller mindre kvalificeret 🙂
Stockholm til København
Som man kan se på nedenstående billede så var ruten ikke helt som den plejer fra Stockholm til København
Ny skulle hovedsegmentet i gang og vi skulle boarde. Vi fik muligheden for at boarder igennem bagenden og der var der jo lige et par gode fotomuligheder som skulle foreviges. Det startede med at en SAS Tekniker lige skulle sikre sig at motoren kunne yde sit bedste på turen.
Vel i luften kunne festen starte og igen med fuld catering. Det startede med en god servering med alt hvad man kunne tænke sig og igen RIGTIG champagne og god spiritus. Serveringen på business class var på dette segment følgende:
OG så igen et bevis på hvor godt crewet leverede på turen:
Kan bare konkludere at denne dag var:
Som en sidste del af turen var der et rimeligt “low pass” over Stavanger området og vi kunne se de indkommende fly på short final til lufthavnen. En dejlig sightseeing og ud fra dette kan man helt sikkert sige at dette område godt kunne være et besøg værd.
Til sidst er der lavet flere videoer klip af hele turen om NordicDO 2013. En af dem kan ses her
Skriv et svar