Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I alle de problematiske ting, som Norwegian oplever i øjeblikket, så har de været heldige i at få tildelt 6 slots i London Heathrow lufthavnen fra næste år. Det kan give ganske spændende muligheder for Norwegian og deres engelske fokus.
Det som er den første interessante ting er at de er blevet tildelt til Norwegian. Normalt er disse ikke nogle som er nemme at få fat i og flyselskaberne køber ofte slots af hinanden for store summer.
SAS solgte i 2015 2 slots (et slots-pair og dermed en start og en landing) til et andet flyselskab for 60 millions US dollars eller godt 390 millioner kroner. Nu har Norwegian fået 3 slots-pair “gratis” – en besparelse på over 1 milliard kroner.
Ingen ruter offentliggjort
Oprindelige ansøgte Norwegian om 14 slots i lufthavnen, svarende til at kunne drive en daglig afgang alle ugens 7 dage. De fik så “kun” muligheden for 3 ugentlige afgange.
Indtil videre har Norwegian ikke meldt noget ud om hvad de skal bruge de 3 slots-pair til, men der er flere muligheder at vælge imellem, som dog afhænger af deres kommende strategi.
Det kunne være nærliggende at vælge en rute til New York, hvor de så kan have muligheden for at bytte med andre af deres New York ruter. Det samme kunne være muligt for andre af deres amerikanske destinationer, som de deler fra andre europæiske lufthavne. Det som taler i mod, kan være at det kun er gældende for sommerprogrammet 2020. Derfor kan det være besværligt at lave en satsning på ruter, hvor der er mange forretningsrejsende. De vil kræve helårlige ruter før de vil begynde satse på det. Derfor kunne det sagtens være en af Florida lufthavnene, som Norwegian vil starte ud med.
Sydamerika kunne også være en mulighed, da billetpriserne fra London Heathrow er ganske høje der grundet den lave konkurrence.
Uanset, så bliver det spændende at se hvad Norwegian melder ud om opstarten i London Heatrow.
Hvorfor er der frie slots i London Heathrow
London Heathrow er nok den lufthavn i Europa, som er tættest på deres maksimale kapacitet. Derfor er prisen på “det frie marked” for slots også meget høj. Men hvorfor er der så lige pludselig nogle slotstiderne frie, som kan tildeles gratis.
Grunden er simpel nok. Der er hvert år flyselskaber som opgiver deres slots og i den aftale de har, så returneres de så til London Heathrow. Sidste år opgav Tunisair og Turkmenistan Airlines i alt 10 slots. Dertil har lufthavnen kunne finde yderlige 3 slot-pairs i løbet af ugen, som kunne “presses” ind.
Det gav så det samlede resultat at de 16 slots går til:
- 6 slots går til Norwegian
- 2 slots går til Virgin Atlantic
- 2 slots går til Tunisair (de gav i alt 8 slots op)
- 2 slots går til Shenzhen Airlines
- 4 slots går til China Southern
I alt har London Heathrow 9.664 slots i alt allokeret for det kommende sommerprogram.
Du finder rapporten her – den rummer en del interessante tal, hvis man gerne vil gå lidt i detaljen med det.
Skriv et svar