Norwegian med øgede indtægter og lavere omkostninger i første kvartal

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Norwegian fremlægger i dag et kvartalsresultat præget af lavere omkostninger, højere indtægter og en betydeligt bedre punktlighed.

Selskabets enhedsomkostninger eksklusive brændstof er reduceret med otte procent sammenlignet med samme periode sidste år. Selskabets omsætning var på otte milliarder norske kroner, en stigning på 14 procent

Norwegian har ændret strategien fra vækst til lønsomhed gennem en række tiltag, der blandt andet inkluderer et omfattende omkostningsreduktionsprogram, optimering af rutenetværket og salg af fly. Selskabets interne omkostningsreduktionsprogram, #Focus2019, har allerede ført til besparelser på 467 millioner NOK dette kvartal. Norwegian har også sikret tre milliarder kroner i egenkapital via en garanteret fortrinsretsemission. Selskabet er godt positioneret til at tiltrække nye kunder, specielt på langdistance, hvor udviklingen er stærkere end på kortdistance.

Omsætningen dette kvartal steg med 14 procent til otte milliarder norske kroner, primært på grund af interkontinental vækst og øget trafik i Norden. Tilsammen fløj over otte millioner passagerer med Norwegian i første kvartal, en stigning på ni procent. Belægningsgraden var på 81 procent. Selskabets enhedsomkostninger eksklusive brændstof blev reduceret med otte procent sammenlignet med første kvartal i 2018. Punktligheden blev betydeligt forbedret dette kvartal fra 73 procent sidste år til 81,3 procent i år. Norwegian gennemførte 98,7 procent af de planlagte flyvninger i første kvartal, det samme som tilsvarende kvartal året før. Koncernchef Bjørn Kjos udtaler:

Vi ser en positiv udvikling på flere områder i dette kvartal til trods for 737 MAX-problemerne. Vi har iværksat en række tiltag, der skal forbedre lønsomheden ved at reducere omkostninger og øge omsætningen. Det indebærer optimering af selskabets basestruktur og rutenetværk for at effektivisere driften, samt at afhænde fly og udsætte flyleverancer. Vores interne omkostningsreduktionsprogram vil også bidrage til at øge lønsomheden fremover. Samtidig ser udviklingen de kommende måneder lovende ud i form af bookinger.

Produktive møder med Boeing
I marts blev selskabets 18 Boeing 737 MAX-fly taget ud af drift. Selskabet har slået flyvninger sammen og tilbudt kunder alternative afrejsetidspunkter på andre Norwegian-flyvninger for at løse situationen på den bedst mulige måde for berørte passagerer. Norwegian vil fortsætte med at arbejde for, at færrest muligt berøres, hvilket også indebærer leje af fly. Selskabets mål er at gennemføre flyvninger som planlagt. Bjørn Kjos fortæller:

Vores dygtige medarbejdere har arbejdet dag og nat på at finde gode løsninger for passagererne. De vil fortsætte med at gøre alt i deres magt for at sørge for, at alle flyvninger går som planlagt, uafhængigt af hvor længe MAX-flyene er ude af drift.

Vi har haft produktive møder med Boeing, hvor vi har diskuteret, hvordan vi skal manøvrere os igennem problemerne, som MAX-situationen påfører Norwegian.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Frank siger

    Som sædvanlig en norwegian artikel stippet for dårligt nyt. Fakta er at norwegian fortsat taber penge, og hvis der ikke kommer mere fart på deres turnaround vil de 3 miliarder de fik tilført for ikke så lang tid siden være opbrugt med årets udgang.
    Udover dette har de udskudt leveringen af en lang række fly fra i år til 2021. Det gør man ikke medmindre man har seriøse cash flow problemer.

    Men ligenu tjener de jo godt på SAS strejken. De har fjernet flex billetterne fra ruterne hvor de konkurrer direkte med SAS og skruet priserne vildt i vejret. Jeg har set priser som 7000 kr. for en sen aften afgang CPH-ARN og det for en billet som ikke kan refunderes. Det kalder jeg desperat udnyttelse af situationen og giver mig absolut ingen lyst til at flyve med norwegian.

  2. Frank siger

    På check-in dk er der mere dårligt nyt om norwegian. De har endnu ikke overskud i Argentina, og hvis ikke det snart bliver ændret er planen at de trækker sig ud igen til efteråret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *