Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Norwegians trafiktal for april viser, at over 3,1 millioner passagerer valgte at flyve med selskabet denne måned, en stigning på tre procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Tallene for april er ikke direkte sammenlignelige med samme måned sidste år på grund af påskeeffekten, men samlet set viser marts og april en positiv udvikling. En påske der faldt i april påvirker positivt, men blandt andet 18 Boeing 737 MAX ude af drift og forsatte problemer med Boeing 787 motorerne, så er dette klart negativt rent udviklingsmæssigt for Norwegian og det vil tallene helt sikkert vise for maj måned.
I alt fløj 3.137.608 passagerer med selskabet denne måned, hvilket er 88.359 flere end i samme måned i 2018. Den totale trafik (RPK) steg med 11 procent og kapaciteten (ASK) med syv procent. Belægningsgraden var på 86,1 procent, en stigning på 3,1 procentpoint.
Påsken påvirker tallene positivt
Påsken vil altid påvirke tallene positivt. I år faldt påsken i april måned, der betyder, at indtægterne per tilgængelige sædekilometer (RASK) er højere i år sammenlignet med sidste år. Hvis man sammenligner marts og april samlet set i år med samme periode sidste år, steg belægningsgraden med 1,8 procentpoint, og yielden med 6,9 procent. Antal passagerer steg med fire procent, ASK steg med ni procent, og RASK steg med otte procent. Der var også noget større efterspørgsel den sidste uge i april på grund af pilotstrejke i Skandinavien.
Norwegian gennemførte 98,9 procent af de planlagte flyvninger i april. Selvom selskabets 18 Boeing 737 MAX-fly fortsat er taget ud af drift, blev passagerene kun påvirket i lille grad. Selskabet lagde blandt andet en række flyvninger sammen og tilbød kunderne alternative afrejsetidspunkter for at løse situationen på bedst mulige måde. Punktligheden var på 83,4 procent denne måned.
Koncernchef Bjørn Kjos siger:
Jeg er meget tilfreds med den positive udvikling i april og de to sidste måneder samlet set, både når det gælder antal passagerer, indtægter og punktlighed. Fremover skal vi fortsætte med at arbejde målrettet på at styrke lønsomheden og samtidig tilbyde de rejsende god kvalitet til en lav pris og ikke mindst branchens nyeste og mest miljøvenlige flyflåde.
Forsidebillede: Norwegian
Og så skal vi lige huske at få de dårlige nyheder med og.
1. norwegian taber fortsat MANGE penge. Faktisk så mange at hvis det fortsætter med de nuværende niveau, så vil de have opbrugt hele den sidste kapital tilførsel med udgangen af i år.
2. Igen til sommer vil norwegian wet lease longhaul fly af tvivlsom kvalitet. Der bliver tale om 4 stk. i år.
Hej Frank,
Tak igen for din kommentar 🙂
Det er ikke noget nyt i at kapitalen forventes at være brugt med udgangen i år – og slet ikke ud fra de første måneder.
Om det er tvivlsom kvalitet er vel et hårdt ord. Flyene er vel lige så sikre som andre. Jeg fløj hjem med et 21 år gammel Lufthansa fly i tirsdags. Alderen er ikke et issue i sig selv. Men kvaliteten sammenlignet med deres moderne Dreamliners er klart en forskel. Men ikke anderledes end SAS og deres “grimme ælling”.
Jeg skriver jo også at tallene for mig helt sikkert vil vise en noget andet billede og dermed en indikation på hvor slemt situationen er lige nu,
Hilsen
Henrik
Alderen er ikke et issue i sig selv. Det har jeg tidligere påtalt i en af jeres artikler om wetlease. Men de selskaber hvor norwegian wetleaser sommerens longhaul er alle kendt for fly af særdeles ringe vedligeholdelses stand.
Når jeg skriver tvivlsom kvalitet så er det med tanke på vedligeholdelsen af kabinen. Ikke den sikkerheds mæssige vedligeholdelse. Den lever op til Europæisk standard. Ellers vil de ikke få lov til at lette fra en Europæisk lufthavn.
SAS’s “grimme ælling” er i bedre stand end nogle af de fly som norwegian wetleaser til sommer, og hvis alt går efter planen, så vil den ikke flyve ret meget i de 3 sommer mdr. SE-REH er pt. i CHR for at få det sidste lag maling, og mangler så bare 1 eller 2 test flyvninger, før den er klar til at gå i drift for SAS. Den gimme ælling vil være reserve fly indtil den første A350 (SE-RSA) ankommer. Formodentlig sidst i August/først i September hvilket er et par mdr. før annonceret ankomst.