Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I dag har Norwegian afholdt et online møde med deres kreditorer. InsideFlyer var med på sidelinjen og vi hørte blandt andet om hvor lille Norwegians flyflåde bliver.
Før corona krisen startede for godt et år siden, var Norwegian forsat i gang med det vilde væksteventyr og flyflåden bestående af modellerne Boeing 737 og Boeing 787 Dreamliners var rundet de 150 fly. Dette inklusiv en del nye flyordre ved Boeing og også Airbus (i slutningen af 2019 havde de 159 fly).
Læs mere: Norwegian siger farvel til Dreamliners og langruteeventyret
I slutningen af 3. kvartal 2020 var den samlede flyflåde nedskrevet til 140. Så kom deres store beslutning på at lukke hele langruteflåden ned og kun fokusere på de korte og mellemlange ruter. Dette træk reducerede så den samlede flyflåde med 37 fly.
Målet er så en yderlige reduktion på godt 50% af flyflåden, således at den samlede flåde vil være 50 operationelle fly med ekstra 3 fly i reserve.
Flåden vil også indeholde de “nye” Boeing 737 MAX fly, som Norwegian har købt. Dog vil den endelige beslutning om disse blive afklaret endeligt i løbet af nuværende restruktureringsfase.
Så flåde går fra over 150 fly og helt ned til 53 fly og dermed en reducering på næsten 75%. Det kan man kalde “højt at flyve og dybt at falde”.
I 2022 håber Norwegian så at kunne skalere en smule op. Der er målet at ende på 68 fly og 2 ekstra fly i reserve. Fordelingen vil forsat være primært i Norge, hvor 40 fly vil være baseret og 28 fly vil være baseret rundt i Europa.
Hvad der sker efter 2022 er ikke blevet meldt ud præcist, men Norwegian fortæller at de vil sikre sig en organisation og flyflåde der kan skaleres hurtigt, hvis markedet er der.
Skriv et svar