Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det har været kendt længe at Norwegian har været financielt presset grundet blandt andet den aggressive vækst og stigende priser på flybrændstof. Men her sent i julen kom de med en udmelding om at de vil spare mindst 2 milliarder norske kroner i 2019.
Norwegian forsøger at komme markedet i forkøbet ved at de, den 24. december udsendte en pressemeddelse på sit engelsk media site, hvor de kom med en opdatering på den financielle situation. Overskriften var “Opdatering fra Norwegian Air Shuttle ASA” og det var først i indledningen at det kom frem at det var en opdatering på den financielle situation her op til årsregnskabet afslutning.
Det er netop forventet at Norwegian kommer ud med et større underskud i årets 4. kvartal og der er flere ting som i løbet af kvartalet har påvirket dette. SElv her i december måned har de været ramt negativt. De har forsat et fly stående i Iran, som måtte sikkerhedslande der og afventer reservedele. Iran er ikke det nemmeste land at få fragtet reservedele til. Dernæst var deres base i London Gatwick lufthavnen også lukket i godt 2 dage op til jul grundet at der var set droner omkring lufthavnen. Udover disse to eksempler, så har Norwegian længe måtte lease andre fly ind som erstatning for de Boeing 787 Dreamliners, som har Rolls-Royce motorer. Norwegian har gennem hele regnskabsåret haft dette motorproblem (som også andre flyselskaber med samme motorleverandør har). Alt sammen noget som ikke hjælper positivt til driftresultatet.
Refinansering og salg af fly
Som en del af denne nye sparepakke er der sket en refinansering af et nyt Boeing 787 Dreamliner fly. Dette medvirker at der er frigivet 275 millioner norske kroner, som umiddelbart hjælper med positivt cash flow umiddelbart.
Som et andet tiltag, så forsætter Norwegian med at sælge nogle af deres fly. Dette forsætter i 2019 og for nyligt er der blevet lavet et “Letter of Intend” på 2 yderlige fly. Dette salg forventes at falde på plads i løbet af første kvartal 2019. Allerede i november måned kunne Bloomberg fortælle at Norwegian forsøger at sælge 5 Airbus A320neo’er – netop for at frigive kapital.
Vi forventer at Norwegian vil være mere aggresiv på dette område i løbet af 2019, da det vil være et centralt sted at frigive cash flow og reducerer den høje gæld de har oparbejdet sig gennem de sidste år i forbindelse med deres meget agressive vækst.
Dertil arbejdes der på at skabe en model for at sikre at financeringen af den kæmpestore ordrebog, som Norwegian har ved Boeing og Airbus. Igen for at reducere behovet for kapital.
Tilpasninger af ruter
Det nævnes også kort at det forventes at en forsat rutetilpasning vil ske.
Norwegian nævner i pressemeddelsen følgende:
For at møde den store konkurrence på markedet i en periode med lavere efterspørgsel grundet sæsonen i Europa, så er der lavet flere ændringer til rutenetværket og kapaciteten.
Når årsregnskabet kommer, så vil vi helt sikkert blive klogere, men det er gjort klar til et regnskab, som på driften ikke er positivt og som måske reddes af disse ekstraordinære poster. Så reelt vil det være effekten og dygtigheden af folkene i Norwegian, som købe og sælge deres fly, som lige nu ser ud til at være den største faktor for at sikre at Norwegian har kapital nok til forsat at flyve.
Den tilsvarende artikel på check-in.dk https://www.check-in.dk/norwegian-saetter-sin-lid-til-fokus2019/ tegner et noget mere dysteret billed af situationen i norwegian.
Jeg tror bestemt de fleste er enige om at dette ikke kan blive ved. Det er også det vi afslutter vores artikel med at konkludere ved at kapital og cash flow ikke kan forsætte med at reddes med flysalg og omfinanseringerne. 2019 kan meget vel være året hvor Norwegian ender med at bliver købt op af IAG eller andre større flyselskaber.