Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
På et pressemøde i dag lancerede Norwegian, midt i en corona krise – en ny klima- og miljøstrategi. Strategien træder i kraft umiddelbart og sætter en række meget ambitiøse mål.
Vigtige forpligtelser i strategien er at skære CO2-udledningen med 45 procent, fjerne alt ikke-genbrugeligt plastik og genbruge al engangsplastik. Målsætningen er i tråd med 1,5 graders målet i Paris-aftalen.
I Norwegian tager vi vores klimaansvar alvorligt, og derfor kigger fremad og iværksætter i dag en strategi, der giver tydelige fordele for klimaet og miljøet både i dag og i fremtiden. Norwegian ønsker i fremtiden fortsat at indtage en førerposition i branchen på dette område. Strategien vil ikke bare komme klimaet og miljøet til gode, men også vores kunder og vores virksomhed. Lavprismodellen er bæredygtighedsmodellen, fordi den gør det muligt at udnytte energi og ressourcer effektivt.
Jacob Schram, Norwegians koncernchef.
Måske et Norwegian med Airbus fly
Måske kommer vi til at se et Norwegian med Airbus fly – i dagens præsentation åbnede de op for det, hvis Boeing ikke kan levere tilfredsstillende. I deres præsentation står der følgende:
By renewing our Boeing 737-800s with either Boeing 737 MAX or Airbus A320neo we can improve our fleet’s carbon efficiency per passenger kilometer by approximately 9 \ percent by 2030.
Behov for 500 millioner liter bæredygtigt brændstof
For at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader skal udledningerne reduceres med 45 procent inden 2030 sammenlignet med 2010, ifølge FNs klimapanel (IPCC, 2018). Som en del af strategien forpligter Norwegian sig til et brancheførerende mål om at reducere C02-udledningen med 45 procent per passagerkilomenter (RPK) inden 2030 (baseret på 2010-tal) gennem fornyelse af flyflåden og brug af bæredygtigt brændstof. Selskabet forpligter sig dermed til at bruge mellem 16 og 28 procent bæredygtigt brændstof inden udgangen af dette årti, afhængig af hvor stor en andel af flåden, der fornys. Målsætningen udgør op mod 500 millioner liter bæredygtigt brændstof inden 2030.
Hvis disse vigtige mål skal nås, er det afgørende, at der skabes et regelværk, der aktivt belønner CO2-effektivitet og stimulerer til både øget produktion og brug af bæredygtigt flybrændstof.
Vi opfordrer leverandører til at øge produktionen af bæredygtigt brændstof. Norwegian vil gå i aktiv dialog med producenterne for at skabe yderligere fremdrift i dette vigtige bidrag til branchen og for at drage nytte af de udledningsreduktioner, som bæredygtige brændstoffer giver.
Jacob Schram, Norwegians koncernchef.
Vil fjerne al plastic, der ikke kan genbruges
Bæredygtighedsstrategien vil i første omgang også omfatte 100 procents reduktion af ikke-genbrugelig plastik og 100 procent recirkulering af engangsplastik inden 2023.
De rejsende ønsker i stigende grad mere bæredygtige og smartere alternativer, når de vælger flyselskab. Vi skal være forbrugernes førstevalg ved at reducere og genbruge plastikaffald, sætte skub i bæredygtigt flybrændstof og fortsætte med at flyve med en af verdens yngste flyflåder for at nå målet om at reducere CO2-udledningen med 45 procent inden 2030.
Anders Fagernæs, Norwegians chef for bæredygtighed.
Et solidt fundament
Norwegian er allerede et af verdens mest brændstofeffektive flyselskaber takket være en moderne og brændstofeffektiv flåde. Norwegian var det første flyselskab i verden, der underskrev FN’s program for klimainitiativer og har forpligtet sig til at blive klimaneutrale i 2050.
Norwegian blev også udnævnt til verdens mest brændstofeffektive flyselskab på transatlantiske ruter i 2015 og 2018 af det internationale miljøinstitut The International Council on Clean Transportation (ICCT), og flyselskabet har siden 2010 reduceret CO2-udledningerne med 28 procent.
Læs hele Norwegians præsentation her.
Skriv et svar