Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Norwegian har 18 Boeing 737MAX, som lige nu står på jorden og venter på at Boeing får løst problemet med dem. Da dette forsat har lange udsigter har Norwegian foretaget følgende erstatninger. Se med her hvilke flyselskaber som skal flyve for Norwegian de næste måneders tid.
Norwegian har været nødsaget til at gå ud på markedet og se hvilke fly de har kunne leje ind for at dække over de 18 Boeing 737MAX fly, som lige nu står på jorden. De har fundet erstatningsfly ved mindst 4 forskellige selskaber som udlejer fly plus eventuel besætning. Der er tale om Avion Express, DOT LT, JetTime og Smartlynx.
Det bliver en blanding af flymodeller fra snart 20 år gamle Boieng 737-700 og til nyere Airbus A320/321.
Listen er lang og der er flere ændringer ud af for eksempel København:
Avion Express A320 (until late-June 2019)
Stockholm Arlanda – Alicante
Stockholm Arlanda – Athens
Stockholm Arlanda – Barcelona
Stockholm Arlanda – Bastia
Stockholm Arlanda – Berlin Schoenefeld
Stockholm Arlanda – Bilbao
Stockholm Arlanda – Bourgas
Stockholm Arlanda – Budapest
Stockholm Arlanda – Copenhagen
Stockholm Arlanda – Edinburgh
Stockholm Arlanda – Faro
Stockholm Arlanda – Gothenburg
Stockholm Arlanda – Helsinki
Stockholm Arlanda – Krakow
Stockholm Arlanda – Lisbon
Stockholm Arlanda – Malaga
Stockholm Arlanda – Malmo
Stockholm Arlanda – Manchester
Stockholm Arlanda – Nice
Stockholm Arlanda – Oslo
Stockholm Arlanda – Palermo
Stockholm Arlanda – Palma Mallorca
Stockholm Arlanda – Paris CDG
Stockholm Arlanda – Pisa
Stockholm Arlanda – Prague
Stockholm Arlanda – Riga
Stockholm Arlanda – Rome
Stockholm Arlanda – Split
Stockholm Arlanda – Vilnius
DOT LT A321 (until late-July 2019)
Tenerife North – Alicante
Tenerife North – Barcelona
Tenerife North – Bilbao
Tenerife North – Madrid
JetTime 737-700 (until late-May 2019)
Copenhagen – Alicante
Copenhagen – Budapest
Copenhagen – Chania
Copenhagen – Krakow
Copenhagen – Lisbon
Copenhagen – Malaga
Copenhagen – Malta
Copenhagen – Montpellier
Copenhagen – Oslo
Copenhagen – Palma Mallorca
Copenhagen – Prague
Copenhagen – Riga
Copenhagen – Rome
Copenhagen – Stockholm Arlanda
Copenhagen – Venice
Smartlynx A320 (until late-May 2019)
Oslo – Alicante
Oslo – Athens
Oslo – Barcelona
Oslo – Berlin Schoenefeld
Oslo – Bourgas
Oslo – Copenhagen
Oslo – Corvera/Murcia
Oslo – Dublin
Oslo – Edinburgh
Oslo – Faro
Oslo – Gran Canaria
Oslo – Hamburg
Oslo – Krakow
Oslo – Larnaca
Oslo – Lisbon
Oslo – Malaga
Oslo – Nice
Oslo – Paris CDG
Oslo – Pula
Oslo – Rome
Oslo – Split
Oslo – Warsaw
Som det ses er det JetTime, som bruges på de ruter netop offentliggjorte ruter ud af København. Der er helt klart forskel i den service du oplever. JetTimes Boeing 737-700 har adskillige år på bagen og derfor vil du kunne se dette i kabinen. Der vil heller ikke være WiFi tilgængeligt på de afgang.
Ingen klarhed over hvornår Boeing 737MAX er i luften igen
Lige nu er der slet ikke nogen sikkerhed for hvornår Boeing får godkendelse til at deres 737MAX fly kommer tilbage i luften igen. De sidste meldinger er at der går mindst 2 måneder før flyet er klar til at blive godkendt igen af amerikanske FAA. Dertil er det også usikkert om de europæiske og asiatiske myndigheder godkender flyet eller kræver længere tid til det.
Derfor forventer vi også at Norwegian, og alle de andre flyselskaber som har Boeing 737MAX i der flåde, at der kommer yderlige ændringer i sommerplanerne.
Vi delte på vores Facebook side en video med en grund forklaring på hvad de reelle problemer med flymodellen er. Denne kan vi klar anbefale dig at se:
Kilde: RoutesOnline
Frank siger
At et fly er 20 år gammelt behøver ikke betyde at kabinen etc. er nedslidt. Bare se på SAS. De har flere fly som er +15 år gamle, og jeg er ikke bange for at påstå at flere af disse har bedre vedligeholdte kabiner end et +5 år gammelt norwegian fly.
I JetTime’s tilfælde bliver der dog ikke offeret mange øre på vedligeholdelse. Jeg har fløjet med deres 737 fly et par gange, og de er NEDSLIDTE. Jeg vil ikke blive overasket hvis hele kabinen er fra da flyene blev bygget oprindeligt.
Det er korrekt at alderen ikke er lig med hvordan kabinen ser ud. SAS, som du nævner, har netop udskiftet deres kabiner på mange af deres ældre fly (inklusiv deres langrutefly af Airbus A340) til nye kabiner som er utroligt flotte.
Men for JetTime så er det ikke er tilfældet med de fleste af deres fly. Der er der en markant forskel på hvad du oplever i en af Norwegians egne B737 og så en fra JetTime.
Selv de gamle fly hvor kabinerne ikke er blevet udskiftet er ofte i bedre stand hos SAS end halvt så gamle kabiner hos mange af lavpris konkurrenterne. Løbende vedligehold koster penge.
Jeg var fornylig i Indien med AirIndia. Udturen var med en 5 år gammel dreamliner. At dømme efter kabinen var den mindst 15 år gammel. Hjemturen var med en 2 år gammel dreamliner. Den var i bedre stand, men bar også tydeligt præg af brug. Også langt mere end hvad man ser i SAS nu snart 5 år gamle kabiner i deres A330/A340.
Sidste år var jeg i Australien og fløj bl.a. med Thai på BKK-SYD. Udturen var en 25 år gammel 747, og hjemturen var med en 17 år gammel 747. Den gamle maskine havde den gamle kabine, men den var i bedre stand end den nye maskine, som havde det nyeste kabine layout fra 2013.
Bottom line. Det handler mere om løbende vedligehold end det handler om flyets alder, når det komme til slidtage på kabinen. Og her er JetTime exceptionelt ringe. Også langt ringer en norwegian.
Vi bookede i efteråret 2019 en flyvning CPH-Paris og retur i maj 2020 m Norwigian. I sidste uge modtog vi en mail fra Norwigian at returrejsen vil blive med jettime. Kan/må de godt bare lave det om? Vi har booket m Norwigian fordi vi gerne vil flyve m dem – og ikke et eller andet tilfældigt selskab, jeg ikke har tillid til. Som jeg læser det er standarden hos jettime også lavere. Men billetterne er jo betalt og vi er ikke tilbudt kompensation? Har de ret til bare at ændre vores rejse til et andet selskab?
Mvh Kristina
Hej Kristina,
Det må de desværre godt. De gør det også i god tid og det ændre ikke jeres rejseplaner. Deres eneste ændring er at de har bedt Jettime om at flyve turen for sig og det er helt normalt. Jettime flyver også for andre flyselskaber på samme måde. Jettime er et fint flyselskab, men korrekt at deres fly er af lidt ældre dato ift. Norwegians egne fly. Så ingen grund til bekymring. Det er også forsat Norwegian som er ansvarlig fir turen.
Mvh
InsideFlyer