Norwegians lavprismodel virker og sikre dem overskud

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Norwegian har netop i dag fremlagt regnskab for årets tredje kvartal. Det er et vigtig kvartal, da det inkludere den travle sommerperiode. Norwegian har vist at deres lavprismodel virker og det sikre dem et resultatet før skat (EBT) var på godt 910 millioner norske kroner.

Driftsresultatet (EBIT) i tredje kvartal var på 1032 millioner norske kroner (NOK). Resultatet blev påvirket positivt af rekordhøje enhedsindtægter for selskabet, og påvirket negativt af høje brændstofpriser og en høj dollarkurs i kvartalet. Resultatet før skat (EBT) var på NOK 910 millioner. Selskabet forbedrede sin kontantbeholdning til NOK 8,2 milliarder. Ved udgangen af kvartalet består Norwegians flåde af 69 fly.

Mange kunder har længtes efter at rejse til Norwegians sommerdestinationer. Det førte til en stor opdæmmet efterspørgsel på fritidsrejser i sommerens højsæson og i hele tredje kvartal. Belægningsgraden på flyene var tæt på 95 procent i juli, hvilket var den højeste i mange år, mens enhedsindtægterne i kvartalet nåede et historisk højt niveau. Norwegian havde mere end seks millioner passagerer i tredje kvartal, og tæt på alle planlagte flyvninger blev gennemført. Dette er til trods for stor trængsel og andre udfordringer på tværs af europæiske lufthavne.

Kvartalet viser, at vi er det pålidelige valg for kunder, der rejser på ferie, for at besøge venner og familie, og for dem, der rejser med arbejdet. Mange forretningsrejsende vælger at flyve med Norwegian, og antallet af forretningsrejsende på vores mest populære ruter i Norge og nu på samme niveau som før pandemien. Vi forventer lavere efterspørgsel i den vintersæson, vi er på vej ind i, men Norwegian er godt forberedt på at håndtere den roligere periode, både gennem nøje ruteplanlægning, fleksible leasingaftaler på fly og godt samarbejde med vores kolleger og fagforeninger.

Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Så hvad er det som virker?

Det som Norwegian gør rigtigt er at de får solgt deres billetter og sammenlignet med samme kvartal sidste år, så er der 2,5 millioner flere passagerer som valgte at flyve med Norwegian.

Dertil, som er en helt central del af lavprismodellen, så er det lykkes for Norwegian at sælge ekstra services og ydelser til kunderne for over 1 milliard norske kroner – helt præcist 1,048 milliarder norske kroner.

Så sammen med de lave billetpriser, som i sig selv ikke er nok til at skabe overskud, så sikre lavprismodellen altså et samlet overskud. Så kunderne kan lide at købe billigere billetter og så tilkøbe sig til de services og ydelser de skal bruge på den pågældende tur. Netop det beviser dette kvartalsregnskab.

Godt forberedt på vintersæsonen og solidt positioneret til 2023

I de kommende vintermåneder vil Norwegian benytte sig af de fleksible flyleasingaftaler, så kapaciteten i vinterprogrammet er tilpasset den forventede sæsonvariation med en reduktion på cirka 25 procent i forhold til sommerprogrammet. I løbet af sommersæsonen 2023 planlægger Norwegian at øge flåden til 85 fly. Sommerprogrammet blev for nylig offentliggjort med et øget antal rejsemuligheder til populære by- og stranddestinationer på tværs af Europa. Med en solid operationel performance og et voksende og attraktivt rutenetværk, er Norwegian klar til yderligere at styrke sin position som et ledende nordisk flyselskab.

Selvom efterspørgslen på flyrejser kan blive påvirket af den aktuelle makroøkonomiske og geopolitiske usikkerhed, er vores bookingtal fortsat gode og et stigende antal passagerer vælger at flyve med Norwegian.

Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Det at Norwegian tilpasser kapaciteten så meget viser god omkostningsstyring og noget der ses mere ved flyselskaberne i dag end før 2019. Det viser også at deres leasingaftaler er blevet mere fleksible og i nogle tilfælde tillader at flyene som står på jorden ikke koster penge. Uanset viser det at det er fornuftigt ikke at flyve med tomme fly, som tidligere gav nogle ganske lave priser på flybilletter på bestemte ruter og tidspunkter.

Forsidefoto: Norwegian Air Shuttle B737-8JP(WL) (LN-NGW) i Madeira Cristiano Ronaldo International Airport (FNC) (BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *