Nye detaljer afsløret om Widerøes nye jetfly

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Verdens første flyafgang på en kommerciel flyrute med E190-E2 nærmer sig med store skridt.

Om lidt over to måneder, den 24. april klokken 07:35, har WF622 afgangstid fra Bergen mod Tromsø, og dermed flyder Embraers E190-E2 sin første kommercielle tur.

I den sidste udgave af magasinet Perspektiv fortæller Widerøe mere om forberedelserne og processen som tager selskabet ind i jetalderen.

Katrine Nordahl Hanssen, Manager for Corporate Identity i Widerøe, og strategisk rådgiver Thomas Higgins fra designbeaurouet Grid på tur i Brasilien. (Billede: Wideroe.no)

Ny teknologi og højhastighedsinternet

I kabinen på de nye jetfly vil alle sæderne have sin egen stikkontakt som kan benyttes til oplading af PC og mobil. derudover skriver Widerøe at hvert bord vil få sin egen iPad-holder.

Widerøe skriver også at E190-E2 er forberedt til højhastighedsinternet når det indføres i 2019.

Widerøe har ikke skrevet noget om hvorvidt internetadgang bliver gratis. Vi håber at Widerøe lægger sig på samme linje som sin nyeste samarbejdspartner Norwegian. De tilbyder gratis internet til samtlige af signe passagerer. Alternativt vil en prismodel lignende EuroBonus-partneren SAS være et godt kompromis. SAS giver gratis internet til rejsende i SAS Plus og EuroBonus guld, diamant og pandion. Resterende passagerer må betale for adgang på rejser i Europa.

Sædekonfiguration

I lighed med Widerøes Dash 8-fly, vil Embraer E190-E2 flyene også have en midtersædefri sædekonfiguration på 2+2 sæder. I sitt magasin skriver Widerøe at sædetypen er nyudviklet for å give bedere benplads. Derudover er sædelommen placeret højt oppe på stoleryggen foran, noget som forbedrer benpladsen.

På Widerøes Facebook-side har selskabet skrevet at sædekonfigurationen vil være på 114 sæder. Sammenlignet med Embraers publicerede standardkonfigurationer tyder dette på at sædepitchen bliver på 29 tommer/73 centimeter. Som distance fra sæderyg til sæderyg er det noget af det smalleste man finder ombord på fly, og det er oftest kun hos enkelte lavprisselskaber.

Widerøe har ikke publiceret nogen information som bekræfter at sædepitchen bliver på 29″. Om det passer at sædepitchen ombord bliver på 29 tommer kan det hurtigt blive trangt, selv om sæderne er tyndere og sædelommen placeret højt oppe på stoleryggen.

31 tommer er ofte anset som standard hos de fleste flyselskaber i verden. Når det er sagt så er der mere at tjene for selskaberne ved at skære ned på benpladsen, og sådan få klemt flere sæder ind. En E190-E2 med Embraers standardkonfiguration med 31″ i seatpitch har otte færre sæder ombord end versionen med 29″.

Til sammenligning har Ryanair 30″ i sine Boeing 737-fly. Norwegian har mellem 29″ og 31″ i sine Boeing 737-fly, mens SAS har mellem 30″ og 33″ i sin kortdistanceflåde.

Farvevalg

Katrine Nordahl Hanssen, Manager for Corporate Identity i Widerøe, fortæller i Perspektiv at de nye jetfly vil fortsætte med de traditionelle Widerøe-farver:

Haleroret på de nye flyvemaskiner har fået de traditionelle Widerøe farver

Nye ruter

Samtidig med at Widerøe tager imod tre nye jetfly fra Embraer, starter de også fem nye internationale ruter op. Bergen får i juni en direkte rute til Billund. I august får Bergen direkte ruter til München, Hamborg og Gøteborg. Derudover skal Widerøe starte en direkte rute fra Kristiansand til London Stansted op i august.

 

Artiklen er oprindeligt udgivet på InsideFlyer.no af Ole

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *