Nyt norsk flyselskab på trapperne

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Luftfartsveteran og investor Erik G. Braathen, og flere kendte navne fra norsk luftfart går sammen om at starte et nyt flyselskab. Målet er at bygge et kundevenligt og økonomisk bærekraftigt flyselskab, og øge konkurrencen på norske indenrigsruter og direkteflyvninger til Europa.

Mens hele rejselivsbranchen ligger med bukket ryg, er norske luftfartsveteraner i gang med at stable et nyt flyselskab på benene. Initiativtageren er Erik G. Braathen, en af de første investorer og tidligere styreleder i Norwegian. Han var også administrerende direktør i Braathens SAFE i ti år frem til 1999, da selskabet fusionerde med SAS. Teamet består af personer med bred erfaring fra centrale stillinger i norsk luftfart. 

Per i dag består ledelsen af Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling, som alle har baggrund fra flyselskabet Norwegian og Norwegian Reward.

Investor og initiativtager Erik G. Braathen.

– Vi brænder for norsk luftfart. Vi tror imidlertid ikke at markedet vil gå tilbage til som det var før corona-pandemien indtraf. Vi bruger alle vores erfaring og kundskaber til at bygge et nyt, norsk flyselskab tilpasset den nye økonomiske virkelighed og passagerenes behov, siger initiativtager Erik G. Braathen.



I luften første halvår, næste år

Selskabet blev lanceret i en tid hvor norske myndigheder arbejder med at sikre drift og arbejdspladser i flyindustrien, og behovet for innovation er stort. Tilbagemeldinger fra luftfartserhvervet er positive, og der er gennemført møder med transport- og handelsmyndigheder i den norske regering. Selskabet arbejder nu for at sikre finansiering, baseret på privat kapital og støtteordninger fra regeringen.

– Vi mener dette er et rigtigt tidspunkt at starte et nyt flyselskab. Vi vil kunne leje moderne fly til en fornuftig pris, ansætte dygtige medarbejdere og bygge et digitalt selskab med mindre kompleksitet for at reducere omkostningerne og opnå lønsomhed med færre fly. Vi vil tilbyde passagererne konkurrencedygtige priser og en effektiv og enkel digital rejse fra billetkøb til ankomst, siger Braathen.

Mere end 25 mennesker arbejder allerede på fuld tid med at bygge det nye flyselskab op, som efter planen skal have sin første flyvning i løbet af første halvår 2021. Flåden vil bestå af Boeing 737-800- eller Airbus A320-maskiner. Det nye selskab ønsker at udvide til 400 ansatte i løbet af 2022, alle ansatte på norske vilkår og kollektivaftaler.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *