Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Ligesom så mange andre flyselskaber, gør KLM og Air France også alt for at overleve. Det betyder hårde, øjeblikkelige besparelser, og aflysning af op til 90% af alle flyvninger.
Det er en hård tid for alle. Dette gælder ikke mindst for rejsebranchen. Hoteller ser deres reservationer forsvinde, og flyafgange aflyses massivt verden over. Også Air France KLM har besluttet at tage vidtrækkende foranstaltninger. Dette er for at sikre, at de kan overleve i de kommende måneder. En af foranstaltningerne er, at næsten alle flyvninger aflyses. Stort set hele flåden står derfor på jorden.
Besparelser
I sidste uge annoncerede KLM CEO Pieter Elbers, at der allerede skal træffes vidtrækkende foranstaltninger for at holde virksomheden flydende. Mange fly er aflyst. Elbers antydede, at der skulle være nok cash til de mest pressende udgifter. En af disse ting er selvfølgelig betaling af lønningerne. Der undersøges i øjeblikket muligheder for at lade personale gå ned på arbejdstid for delvist at kompensere for dette. Det er dog en tidskrævende opgave, som ikke kan indføres fra dag til dag. Der vil også blive skåret mellem 1.500 og 2.000 jobs væk. Dette er primært ansættelser med midlertidige kontrakter og konsulenter. Personalet bliver også bedt om at tage orlov.
Det er ikke de eneste tiltag, for at spare. Planlagte investeringer på 1,5 milliarder euro placeres på bagbrænderen. Elbers oplyste, at der allerede investeres 300-400 millioner euro mindre. Det beløb kan stige senere.
Passagerer
Flere virksomheder har lempet deres politik for ombooking. Det gælder også KLM og Air France. Du kan læse mere om dette her. Du skal dog forvente lange køer på telefon og sociale medier. Hvis din rejse ligger flere dage i fremtiden, vil vi anbefale du venter lidt med at kontakte flyselskabet og hotellerne, for at gøre plads til dem, som har en rejse allerede i dag eller i morgen. Det kan desværre forventes, at trykket kun vil stige, når flere og flere lande lukker deres grænser.
Ben Smith
I mellemtiden er endnu større tiltag blevet annonceret af KLM – Air France’s øverste chef, Ben Smith. Det blev tidligere annonceret, at KLM vil udfase sine 747 i slutningen af marts i stedet for i 2021. Det er nu besluttet, at alle 747 skal stilles på jorden øjeblikkeligt. Også Air France’s A380 flåde bliver holdt på jorden. Derudover har så mange lande lukket grænsen, at der i følge Smith udføres 70 til 90% færre flyvninger. Dette kommer sandsynligvis til at gælde i de næste to måneder. Fjernelsen af den mængde flyvninger sætter dermed næsten hele gruppens flåde på jorden.
Selv med øjeblikkelige besparelser i millionklassen, er det svært at overleve for flyselskaberne. Mange kigger derfor til deres lokale myndigheder for hjælp. Air France og KLM har bedt de franske og hollandske regeringer om statsstøtte. I går lovede den hollandske finansminister Hoekstra mere eller mindre, at der vil være støtte til den hollandske del af gruppen, samt Amsterdam Airport Schiphol.
Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Marco fra vores søsterside Insideflyer.nl.
Skriv et svar