Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Oneworld forpligter alle flyselskaber i sammenslutningen til at blive CO2- neutral i 2050. Dette er naturligvis et godt initiativ – men er det også ambitiøst?
Indtil nu har vi set, at en række individuelle luftfartsselskaber allerede er begyndt en proces for at blive mere bæredygtige. Men det er første gang, at en sammenslutning af luftfartsselskaber påtager sig en sådan forpligtelse. 2050 er stadig meget langt ude i fremtiden, så hvad kan vi forvente nu? Og hvad vil Star Alliance og SkyTeam gøre for at komme på banen?
En stor del af de CO2-neutrale initiativer vil komme fra flyproducenterne. Eksempelvis har Airbus lige præsenteret deres forslag til nogle af fremtidens fly. Læs mere her.
13 medlemmer, 1 plan?
Oneworld-gruppen består i øjeblikket af 13 flyselskaber. I samarbejde med International Civil Aviation Organization (ICAO) er flyselskaberne enige om at blive CO2-neutrale inden for 30 år. Det er værd at hæfte sig ved, at selskaberne i alliancen skal blive CO2-neutrale. Selskaberne kan derfor fortsætte med at udlede CO2, blot de kompenserer ved for eksempel at investere i anlæg, der producerer vedvarende energi eller planter skov, hvor flyenes udledte CO2 kan optages. Vi skal derfor ikke forvente at selskaberne i OneWorld udelukkende vil bruge elektriske fly eller skifte brændstoffet ud med sol-energi.
Det næste skridt for Oneworld er at beslutte, hvilke konkrete initiativer man vil tage for at nå målet. Nogle af overvejelserne er at forbedre energieffektiviteten og investere i mere bæredygtigt brændstof. Men man har også tanker om at mindske brugen af plast og på andre måder reducerer affaldet fra flyrejserne. British Airways og Iberia har tidligere fortalt om deres initiativer for at blive mere bæredygtige. Men også Japan Airlines, Qantas og Finnair har allerede besluttet at blive CO2-neutrale i 2050. Finnair satser endda på at opfylde målet i 2045.
Fint, men …
Selvfølgelig er det en god nyhed, at Oneworld forpligter alliancen til at blive mere bæredygtig. Og forhåbentlig følger Star Alliance og Skyteam trop. Men spørgsmålet er, om det er et ambitiøst mål, at blive CO2-neutral i 2050. Eller måske er dette årstal bare så langt ude i fremtiden, at det giver et pusterum og mulighed for at nå målet med den forventede teknologiske udvikling.
Et nyt område for alliancerne
Målet med alliancerne har indtil nu været at etablere et samarbejde, hvor de enkelte medlemsselskaber dels sparer omkostninger og dels samarbejde om markedsføringen. Dermed knyttes de enkelte flyselskaber tættere sammen og kunderne får en bedre oplevelse og bedre service. Især for passagerer, der rejser ofte, kan dette være interessant. Vi ser tit, at selskaberne indenfor en alliance har et samarbejde på de forskellige ruter: De sælger en samlet billet, som består af flyvninger, der opereres af forskellige luftfartsselskaber i alliancen. Normalt er de forskellige loyalitetsprogrammer også godt integreret. Dette indebærer, at du kan optjene og bruge point/miles på tværs af flyselskaber inden for alliancen. Desuden har medlemmer af loyalitetsprogrammet også statusfordele hos de forskellige selskaber i alliancen. Oftest er det adgang til lounge og fast track samt opgradering.
Men et så omfattende forpligtende mål på bæredygtighedsområdet er nyt for alliancerne.
Oneworld blev grundlagt i 1998 og består i dag af selskaberne American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar, Royal Jordanian, Royal Air Maroc, S7 Airlines og Sri Lankan Airlines.
Artiklen er oversat og bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian Markwat og bragt på vores amerikanske søsterside.
Skriv et svar