Airbus vil gøre fly mere miljøvenlige med brint

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Airbus præsenterede i denne uge på et online møde deres ambition om at reducere udstødning fra luftfarten med 50%. Deres vision er tre konceptfly som allerede fra 2035 kan flyve på brint.

Der er ingen tvivl om, at også flyindustrien skal omlægges, hvis vi skal nå de forskellige mål om CO2-reduktioner og modvirke klimaforandringerne. Eksperimenter med elektrisk drevne fly har vist at virke på mindre fly. Der er dog en udfordring med alternativer til større, kommercielle fly. Airbus ser derfor i retning af brint.


Must-have sommergadgets - op til 50% rabat.

Produktion af brint kræver en stor mængde energi. For at være CO2-neutral, skal denne energi derfor også genereres miljørigtig. Det er derfor også klart, at opgaven ikke kun består af at designe nye flytyper, men også omlægning af energiproduktion, forsyning af lufthavne, og så videre. Ikke en opgave en flyproducent alene kan klare, men kræver et stort sammenspil af mange aktører. Alligevel tror man hos Airbus på, at det kan lykkedes på blot 15 år.

Brintfly

To af de konceptfly, som blev præsenteret i dag, ligner kendte flytyper ved første øjekast. Alligevel er der nogle afgørende forskellige, og udfordringer som skal løses. Brint er kendt som et meget brandfarligt stof. Men med så mange års erfaring med at flyve med den også meget brandfarlige kerosine, tror de hos Airbus på, at det nok også skal lykkedes at gøre flyvning med brint sikkert.

Brint har mere energi per kilogram end kerosine, men fylder meget mere. Det skal opbevares under tryk og ved meget lave temperaturer. Tankerne er derfor flyttet fra vingerne til bagerst i flyet. På billedet kan man se, at den bagerste del af flyet ikke har vinduer, hvor tankene er placeret.

Motorerne forventes at være hybride turboprops og fanjets, som kan forbrænde brint i stedet for kerosine. En fuel cell kan generere elektricitet til en elektrisk motor, som kan hjælpe til når ekstra energi er nødvendig.

Blended wing

Det mest vidtgående koncept er den såkaldte “blended wing”. Her er vingen og kabinen blandet i et, som giver store fordele i forhold til aerodynamikken. En ide som vi f.eks. også har set fra KLM med partnere og deres koncept Flying-V. Der skal dog arbejdes en del mere med spørgsmål som hvor passagererne skal sidde, og hvor brinten skal opbevares. Mange vil nok blive kede af at miste udsynet fra vinduerne, hvis f.eks. tankerne sidder i siderne.

Der er ingen tvivl om, at vi ser en spændende fremtid imøde, hvor gamle ideer og antagelser om hvordan fly virker og ser ud må tænkes om. Eller som det blev formuleret på pressemødet:

It’s cool to be an engineer starting in aerospace today.

Jean-Brice Dumont, Airbus EVP Engineering

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *